In boek Jona schittert barmhartigheid
LAGE VUURSCHE - Uit de geschiedenis van Jona kunnen jongeren leren dat ze zich nooit ongestraft van de Heere kunnen verwijderen. „In Jona wordt een voorbeeld gegeven dat wij onszelf niet moeten handhaven tegenover de Heere, want dan storten wij onszelf en anderen in het ongeluk. Hier schittert Gods barmhartigheid, Die een zondaar achterop komt, hem tegenhoudt op zijn zelfgekozen weg en hem door de diepte heen redt.”
Dat zei ds. P. D. J. Buijs, predikant van de christelijke gereformeerde kerk te Harderwijk, gisteravond in Lage Vuursche. Hij is een van de sprekers op de meerdaagse Bijbelstudieconferentie van het Landelijk Contact van Jeugdverenigingen (LCJ) van de Christelijke Gereformeerde Kerken. Thema van dit weekend is ”Jona, de ongehoorzame heilige”.Het Bijbelboek Jona gaat vooral over Gods barmhartigheid, aldus ds. Buijs. „Je zou Jona de enige zendingsarbeider in het Oude Testament kunnen noemen. Andere profeten spraken ook wel profetieën over de volken uit, maar werden niet naar hen toe gestuurd. In tegenstelling tot wat Jona zelf wilde, blijkt de Heere een God te zijn Wiens ontferming zich niet beperkt tot Israël, maar zich ook uitstrekt tot de volken rondom Israël, die net als Zijn eigen volk geroepen worden tot bekering.”
Gods barmhartigheid blijkt volgens hem ook in Zijn omgang met Jona. De profeet wil niet gaan waar de Heere gaat en toch spaart Hij hem. „Kun je er iets van begrijpen dat dit Bijbelboek door de Joden juist op de Grote Verzoendag wordt gelezen? In dit boek schittert immers Gods barmhartigheid tegen de donkere achtergrond van een welverdiend oordeel.”
De prediking van Gods oordeel is een wezenlijk onderdeel van de verkondiging, benadrukte ds. Buijs. „Het is onbarmhartig wanneer je een mens zijn ondergang tegemoet ziet lopen en je waarschuwt hem niet. Stel je voor dat je een blinde de weg op ziet lopen, terwijl er net een auto aankomt… Bijbelse prediking zal altijd van Gods oordeel spreken, juist als bewijs van Gods barmhartigheid dat Hij oproept om de toekomende toorn te ontvluchten en redding te zoeken bij Christus.”
Roepstem
Dan neemt Jona een „enkele reis Tarsis.” Zo ver mogelijk bij God vandaan, waar hij de roepstem van God niet kan horen „Heb jij al ontdekt dat je de Heere nooit kunt ontlopen?” vroeg ds. Buijs de jongeren. „Je komt Hem, in Wiens Naam je gedoopt bent, altijd weer tegen, nu hier, dan daar. Denk eens even aan wijlen Saddam Hussein, de ex-dictator van Irak. Na de Amerikaanse invasie had hij zich verstopt in een hol onder de grond. Maar hij werd toch gevonden en ontliep zijn straf niet. Hoeveel temeer zal de almachtige God ons vinden en oordelen?”
De Heere zoekt je nú op in Christus, zei de predikant. „Die kwam om te zoeken en zalig te maken wat verloren is. Ik hoorde iemand eens zeggen: „Ik zal straks geen vreemde God ontmoeten, want ik heb Hem hier in Christus leren kennen als mijn God en Vader.” Als je de Heere straks voor het eerst ontmoet, is het te laat. Maar ontmoet je Hem hier door het geloof, dan heb je niets te vrezen.”
God zocht ook Jona weer op. Om dat te verduidelijken, citeerde ds. Buijs uit een boek van ds. J. Overduin: „Die vis is geen wonder. En dat Jona opgeslokt wordt is ook geen wonder. Maar het grootste wonder is dat God van alles en nog wat gebruikt om een opstandig mens weer tot de orde te roepen. Bekering is het grote geestelijke wonder, tegen onze koppige natuur in. Bekering is gered worden van de dood, die wij in verblinding zochten, en teruggebracht worden tot het leven. Bekering is het retour naar God. Wij willen een enkele reis van Gods aangezicht af, maar God zorgt voor een retour naar Gods aangezicht terug.”
Ds. Buijs: „De vlucht van Jona was peperduur. Zijn terugreis was gratis. Op kosten van de Heere Jezus Christus.”