Economie

Nederlander eet liever koek dan ijs

AMSTERDAM - Nederlanders zijn gek op tussendoortjes. Zo’n 83 procent van de volwassenen eet gemiddeld één keer per dag iets tussen de maaltijden door.

Redactie economie
9 February 2007 08:28Gewijzigd op 14 November 2020 04:30

Vrouwen en jongeren (18 tot 34 jaar) kiezen er vaker dan gemiddeld voor, respectievelijk 30 en 33 procent, drie keer per dag of vaker tegen 25 procent gemiddeld minstens drie keer dag. Fruit en koek zijn het meest geliefd, zo blijkt uit het onderzoek van TNS NIPO.Ook chips en snoep stopt men graag in de mond, net als chocola, zuivel en drop. Jongeren kiezen vaker voor chips (41 procent) of snoep (40 procent) dan 65-plussers, die weer eerder chocola (40 procent) eten.

Dat komt naar voren uit het onderzoek, waarvan opdrachtgever OLA donderdag de resultaten bekendmaakte. Aan de steekproef, gehouden in januari, werkten ruim 500 mensen mee.

IJs bleek het minst populair als tussendoortje. Een schokkende conclusie voor de opdrachtgever. En dat terwijl onlangs nog uit Europees onderzoek van de Universiteit van Amsterdam bleek dat het koude product bij 63 procent van de onderzoeksdeelnemers voor een „gelukkige uitdrukking” op het gezicht zorgde. Ter vergelijking: bij het eten van chocola keek in die studie slechts 12 procent gelukkig. Deelnemers reageerden het slechts op appels.

De universiteit -die het onderzoek uitvoerde in opdracht van OLA- analyseerde gezichtsuitdrukkingen van meer dan 300 Europeanen met behulp van een computersysteem dat emotie herkent. Terwijl de proefpersonen vijf verschillende alledaagse voedingsmiddelen aten (een appel, een mueslireep, chocolade, ijs en yoghurt), werd hun gezichtsuitdrukking door het systeem gemeten en geanalyseerd. Op deze wijze werd de instinctieve reactie op het voedingsproduct gemeten.

In een -heel toepasselijk- witbesneeuwd Amsterdam liet OLA donderdag weten actie te ondernemen. Want niet alleen nuttigen Nederlanders te weinig ijs, ze denken -volgens de ijsfabrikant ten onrechte- dat het een dikmaker is. Dus zijn de suikers gereduceerd, is het fruitgehalte verhoogd, wordt er meer gebruikgemaakt van natuurlijke kleur- en smaakstoffen en komen er meer minivarianten van bestaande ijssoorten.

Ook introduceert OLA in maart ”OLA Frusi”, een nieuw ijsje op basis van yoghurt, muesli en vers ingevroren fruit, dat volgens de fabrikant voorziet in 50 procent van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid vitamine C.

De nieuwe missie bestaat verder uit het geven van betere voorlichting, het actief zoeken naar gezondere recepten en het stimuleren van beweging.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer