Binnenland

„Aanpak alcoholreclame historisch”

UTRECHT (ANP) - De Stichting Alcoholpreventie (STAP) is blij met het voornemen van het nieuwe kabinet om alcoholreclame op radio en tv voor 21.00 uur te verbieden.

7 February 2007 11:40Gewijzigd op 14 November 2020 04:30

Ze spreekt van een historische stap. Volgens directeur Wim van Dalen van STAP erkent het kabinet dat alcoholreclame bijdraagt aan het drankprobleem onder jongeren. „We rekenen op termijn op een totaalverbod voor dit soort spotjes via tv, radio, internet en in de bioscoop.”Met de beperking voegt Nederland zich bij een meerderheid van EU-landen die al geheel of gedeeltelijk een reclameverbod hebben, aldus Van Dalen. Alcoholreclame had tot nu toe in ons land vooral met zelfregulering te maken.

STAP meldt dat vorig jaar op televisie bijna 15.000 reclamespots voor alcohol zijn uitgezonden (13.000 in 2004 en ruim 15.000 in 2005). Gemiddeld per dag ging het in 2006 om veertig spotjes. Bijna de helft (46,6 procent) wordt via tv uitgezonden voor 21.00 uur.

Wat betreft de plannen om de accijnzen op alcohol te verhogen, hoopt STAP dat vooral bier duurder wordt. „De zeer lage prijzen van bier in de supermarkt dragen bij aan het hoge alcoholgebruik onder jongeren.”

De Vereniging Drankenhandel Nederland (VDN) veroordeelt als het om de accijnzen gaat het „jojobeleid” van het CDA. „We snappen niet waar die partij mee bezig is”, reageert secretaris Sjoerd Veenstra. Hij wijst erop dat de accijns op sterke drank in 2003 is verhoogd en in 2006 weer verlaagd toen bleek dat de opbrengsten tegenvielen omdat het publiek over de grens naar de slijter ging. Veenstra rekent erop dat de Tweede Kamer in dezen corrigerend optreedt.

De VDN vraagt zich af of het verbod op alcoholreclames voor 21.00 uur juridisch haalbaar is en opweegt tegen de maatregelen die de branche op vrijwillige basis al heeft genomen. Zo worden nu op jongerenzenders helemaal geen alcoholreclames uitgezonden.

De Commissie Gedistilleerd laat weten zich grote zorgen te maken over het voornemen de accijns op alcohol te verhogen. Volgens de organisatie is bewezen dat hogere accijnzen niet alleen leiden tot sterke afzetdaling en verlies van werkgelegenheid, maar ook minder inkomsten voor de schatkist betekenen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer