Binnenland

Advocaat hekelt posters veelplegers

DEVENTER (ANP) - De posters met foto’s en namen van veelplegers die door de politie worden verstrekt aan winkeliers in Deventer schenden de privacywetgeving. Bovendien worden onterecht persoonsgegevens verstrekt aan potentiële slachtoffers.

7 February 2007 09:07Gewijzigd op 14 November 2020 04:30

Dat stelt advocaat J. Vlug. Hij wil dat het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) en de Nationale Ombudsman zich uitspreken over het systeem.De posters worden sinds oktober vorig jaar verstrekt aan 76 winkeliers. Op de posters, die hangen in medewerkersruimten van de winkeliers, staan namen en foto’s van de top tien van veelplegers in Deventer. Vlug dient een klacht in namens twee personen die op de posters staan afgebeeld. „De politie mag antecedenten van daders verstrekken aan slachtoffers. Dat is heel wat anders dan naam en foto uitreiken aan tientallen winkeliers van wie velen geen slachtoffer zijn en ook niet zullen worden.”

Beide cliënten van Vlug hebben al gemerkt dat ze op de posters stonden. „Zodra ze een winkel binnenkomen, wordt via de intercom omgeroepen dat een veelpleger de zaak heeft betreden. Ze worden er soms met behulp van zes man personeel uitgezet. Dit zijn ook gewoon mensen die hun dagelijkse boodschappen moeten doen.”

Behalve dat het volgens hem in strijd is met de wet, vindt Vlug het systeem allesbehalve effectief. „De meesten van deze veelplegers zijn al jaren verslaafd. Denk je nu echt dat ze hierdoor stoppen met stelen? Dit lost het probleem niet op.”

L. Nieuwerth, districtschef van de politie Deventer, zegt dat een zorgvuldige afweging tussen de belangen van de veelpleger en die van de winkeleigenaren is gemaakt. „De winkeliers gaan vertrouwelijk om met de posters. Doen ze dat niet, dan halen we ze weg. Het gaat hier wel om personen die aan de lopende band diefstallen plegen. Als ze in hun privacy worden aangetast, dan is dat in hun rol als veelpleger.”

Net als de politie ziet ook het Platform Detailhandel Nederland de klacht bij het CBP met vertrouwen tegemoet. In Den Haag en Amsterdam werken soortgelijke systemen goed. „Het is een hulpmiddel voor winkeliers die in hun recht staan als ze mensen de toegang tot hun zaak weigeren.” Het platform wil uiteindelijk dat winkeliers vertrouwelijk gegevens van veelplegers via een databank kunnen uitwisselen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer