Greenpeace blokkeert steenkolenhaven Amsterdam
AMSTERDAM (ANP) – Actievoerders van Greenpeace hebben woensdag gedurende de hele dag de steenkolenhaven in Amsterdam geblokkeerd. Ze wilden voorkomen dat het kolenschip ’Maciej Rataj’ wordt gelost en hadden daarom drie kranen bezet. De milieuactivisten willen er hiermee bij het aanstaande kabinet op aandringen om tot een ambitieus klimaatakkoord te komen, lieten ze in een verklaring weten.
In het schip zit 33.750 ton steenkool, bedoeld voor Nederlandse kolencentrales. Greenpeace vindt dat kolen en kolencentrales niet thuishoren in een gezond klimaat. De actiegroepering had bij het Catshuis in Den Haag, waar de formatiebesprekingen plaatsvinden, een groot beeldscherm opgehangen waarop de actie was te zien.Het Overslagbedrijf Amsterdam (OBA) liet het er niet bij zitten en spande onmiddellijk een kort geding aan om de bezetting van Greenpeace te doen stoppen. De voorzieningenrechter vond dat Greenpeace in alle redelijkheid actie mochten voeren, maar dat aan het eind van de dag de milieuactivisten hun punt wel hadden gemaakt. Greenpeace geeft gehoor aan de eis van de rechter om de actie om 22.00 uur te beeïndigen, aldus een woordvoerster.
De ongeveer veertig activisten wilden aanvankelijk een paar dagen blijven zitten, aldus een woordvoerster. Ze hadden spandoeken in de kranen opgehangen met teksten als ’Klimaatakkoord nu!’ en ’Stop CO2’.
Via een live-verbinding riep een van de betogers de fractievoorzitters van CDA, PvdA en ChristenUnie op van het regeerakkoord ook een klimaatakkoord te maken. „Het is overduidelijk dat het klimaat aan het veranderen is. Het blijkt zelfs dat het sneller gaat dan we al vreesden", stelt Greenpeace. „Daarom moet het toekomstige kabinet zorgen dat er niet meer in klimaatontwrichtende kolen geïnvesteerd wordt, maar in energiebesparing en schone energie."De actiegroepering wil voorkomen dat stroomproducenten als Nuon in Nederland nieuwe kolencentrales kunnen bouwen. De verbranding van steenkool zou in de afgelopen vijftien jaar hebben geleid tot een stijging van 10 procent van de klimaatvervuiling door CO2.