Opinie

Openbaar vervoer noodzakelijk voor bereikbaarheid

Investeringen in het openbaar vervoer zijn noodzakelijk om de bereikbaarheid in Nederland te verbeteren. Deze conclusie uit het OESO-rapport dat vorige week uitkwam, wordt door de openbaarvervoersbedrijven onderschreven, stelt werkgeversvereniging Mobis.

31 January 2007 09:34Gewijzigd op 14 November 2020 04:29
„De reiziger is gebaat bij frequente en snelle verbindingen, betrouwbare reistijden en goede aansluitingen die hem van deur tot deur brengen. Schoon, heel en (sociaal) veilig vervoer is hierbij noodzakelijk. Investeringen die deze hoge kwaliteit mogelijk
„De reiziger is gebaat bij frequente en snelle verbindingen, betrouwbare reistijden en goede aansluitingen die hem van deur tot deur brengen. Schoon, heel en (sociaal) veilig vervoer is hierbij noodzakelijk. Investeringen die deze hoge kwaliteit mogelijk

In het voorpagina-artikel van De Pers van maandag wordt op basis van uitspraken van een topambtenaar van het ministerie van Verkeer en Vervoer (de directeur van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid) de suggestie gewekt dat investeren in het openbaar vervoer weggegooid geld zou zijn, omdat dit de files niet oplost; slechts 10 procent van de kilometers in Nederland zou met het ov worden gemaakt. Dit is onjuist. Zeker 30 tot 40 procent van het woon-werkverkeer in de spits wordt nu reeds afgelegd met gebruikmaking van tram, bus, trein en metro. De bereikbaarheid van met name de grote steden in de Randstad is in de spits afhankelijk van het openbaar vervoer. Op de belangrijke verbindingen in de Randstad komt het ov-gebruik in de spits boven de 50 procent uit. Zonder de inzet van het ov zouden de file- en parkeerproblemen vele malen groter zijn.De reizigers kiezen voor het openbaar vervoer omdat het voor hen een goed alternatief is. De reiziger is gebaat bij frequente en snelle verbindingen, betrouwbare reistijden en goede aansluitingen die hem van deur tot deur brengen. Schoon, heel en (sociaal) veilig vervoer is hierbij noodzakelijk. Investeringen die deze hoge kwaliteit mogelijk zouden maken, zijn een verbetering voor de bereikbaarheid in Nederland.

De reiziger is zelf het best in staat om alternatieven te vergelijken en te kiezen voor auto, taxi, fiets of het openbaar vervoer. De kostenvergelijking tussen verschillende vormen van vervoer wordt transparanter als de (auto)mobilist in 2012 gaat betalen voor het werkelijk gebruik van de weg.

Mobiliteitsvraag
Naast investeringen in het openbaar vervoer moet er ook meer aandacht komen voor investeringen in wegen. De mobiliteitsbehoefte zal de komende jaren fors blijven groeien. De economie is gebaat bij een goede bereikbaarheid; daarvoor zijn investeringen in rails, busbanen en autowegen hard nodig.

We hebben niet de illusie dat door het ov alle files zullen verdwijnen. In de Nota Mobiliteit van het ministerie van Verkeer en Waterstaat wordt het volledig oplossen van de files dan ook niet als uitgangspunt genomen. Maar het gaat om een combinatie van investeringen die elkaar aanvullen en samen de mobiliteitsvraag van de toekomst beantwoorden.

Mobis is de werkgeversvereniging van ondernemingen in het collectief personenvervoer en maakt deel uit van Koninklijk Nederlands Vervoer.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer