Nieuws ligt vaker gratis op straat
AMSTERDAM - Nieuws is steeds vaker gratis. Dinsdagmorgen verscheen de eerste editie van de nieuwe gratis krant De Pers in een oplage van 250.000 exemplaren.
Na Metro en Sp!ts is de krant het derde gratis dagblad van Nederland. De Pers opende dinsdag met een verhaal over fraude bij het Leger des Heils. Verder staat er op de voorpagina een foto van gewonde militairen die terug naar huis keren.In een tijd waarin betaalde kranten hun oplage zien teruglopen, doen gratis kranten het juist steeds beter. Met een „kwaliteitskrant” hoopt uitgever Cornelis van den Berg van De Pers op een nieuwe succesformule. In de eerste editie, die 28 pagina’s telt, zijn zes advertentiepagina’s te vinden. Van den Berg hoopt het aantal advertenties geleidelijk uit te breiden.
Uit onderzoek blijkt dat Nederlanders steeds minder bereid zijn geld te betalen voor een krant. Het aantal gratis dagbladen is in zes jaar meer dan verdubbeld, aldus onderzoeker Bakker van de Universiteit van Amsterdam dinsdag in Sp!ts. Hij baseert zich op cijfers van Het Oplage Instituut.
Volgens Bakker gaat 10 procent van de totaal verspreide oplage van betaalde kranten gratis de deur uit. Dat was zes jaar geleden 4 procent. De totale oplage van betaalde kranten daalde in die periode van 4,2 miljoen in 1999 naar 3,6 miljoen in 2005.
De onderzoeker durft niet aan te geven of de gratis krant op termijn negatieve gevolgen heeft voor de betaalde kranten. Hij verwacht dat dit zeker zo zal zijn als de gratis dagbladen huis aan huis worden verspreid, zoals in Denemarken en IJsland. „Dan wordt echt de concurrentie aangegaan.”
In tegenstelling tot Metro en Sp!ts wordt De Pers niet voornamelijk verspreid via openbaarvervoerlocaties. Ongeveer 30 procent van de oplage komt in bakken bij treinstations te liggen. Het resterende deel is te vinden bij kantoren, tankstations, winkelketens en in cafés.