Klimmen uit een gekantelde truck
MOERDIJK - Met de schrik is hij vrijgekomen. Chauffeur Sigrid Can (60) zat achter het stuur toen de wind zijn vrachtwagencombinatie op de Moerdijkbrug omver blies. „Ik moest doorrijden van de politie.”
De zware zuidwester is weer uitgeloeid. Nederland kan de schade opnemen. Door de storm gingen in het hele land zeker dertig vrachtwagens op hun kant. De directe schade aan de voertuigen loopt in de tonnen.Donderdagmiddag ging het mis op de Moerdijkbrug. Chauffeur Can, oorspronkelijk van Turkse afkomst, had net een vrachtje gelost in Ridderkerk. Onderaan de brug durfde hij niet verder. De wind brulde. Iets verderop lag al een Belgische collega. Gekanteld.
De trucker had geen keus. „De politie gaf mij opdracht door te rijden. Ik moest wel.” Stapvoets reed hij met zijn Volvo FH12 verder. De gierende wind echter kreeg vat op z’n 15-tonner. „Ik was 20, 25 meter verder toen de oplegger begon te schommelen.”
De chauffeur maakte moeilijke momenten door. „Heel angstig. Ik heb de vrachtwagen direct stilgezet. Je kunt niets doen. Het gebeurt gewoon.” Even balanceerde de combinatie op vijf wielen. Luttele ogenblikken later lag de truck op z’n linkerkant. „Je voelt de boel omslaan.”
Can moest via het rechterportier uit de cabine klimmen. De politie ving hem op. Na de buiteling schoof de vrachtwagen door de kracht van de wind nog zeker een meter over het asfalt. „De buitenkant van zo’n kunststof koeloplegger is glad, hè?”
Can kwam met de schrik vrij. De chauffeur heeft alleen een pijnlijke schouder aan het voorval overgehouden. „Helemaal van de kaart.” Hij kwam op adem in een chauffeurscafé. Niet eerder heeft hij iets dergelijks meegemaakt.
Ook eigenaar Gerrit Langen van het gelijknamige familiebedrijf uit Geleen heeft in zijn 45-jarige loopbaan nooit zoiets beleefd. Het transportbedrijf is toch dagelijks met 300 vrachtwagens onderweg in Europa. Zestig, zeventig keer per week rijden ze op Spanje. Sinaasappels halen voor Albert Heijn. Soms mandarijnen. Elke rit 24 ton.
De schade aan het gestrande voertuig valt mee. „Niet heel erg, denk ik. Ik schat een 15.000 euro.” Daarbij komen nog eens de kosten voor het weg takelen van het voertuig en het schoonmaken van de weg. „Met een geladen oplegger was de schade het viervoudige.”
Rond het ongeval liepen volgens Langen wel vijftig hulpverleners. „Wie gaat dat allemaal betalen? Ik ben bang de vervoerder.” De transporteur zoekt getuigen die kunnen bevestigen dat de politie zijn chauffeur opdracht gaf door te rijden. „De man durfde gewoon niet.”
Het ongeval had volgens de Limburger eenvoudig kunnen worden voorkomen. „Rijkswaterstaat had de boel moeten afsluiten. Je laat met deze harde wind toch geen lege vrachtwagens over zo’n brug rijden? Je ziet dat het niet kan. Moeten er eerst twee vrachtwagens op hun kant, voordat Rijkswaterstaat begrijpt dat de windsnelheid te hoog is? Als je op de brug omhoog sprong, kwam je door de wind twee meter verderop neer. Als je dat aan de zijkant doet, lig je in het water.”
De transporteur heeft zijn personeel via een sms’je spoorslags opdracht gegeven zonodig een veilige parkeerplaats op te zoeken. Het KLPD adviseerde chauffeurs ook een veilige plek te zoeken en de storm daar uit te zitten.
De ANWB pleit voor een aanscherping van de regels voor vrachtwagenchauffeurs in extreme weersomstandigheden. „We gaan Verkeer en Waterstaat vragen duidelijker regels voor transporteurs op te stellen om deze problemen te voorkomen”, aldus Guido van Woerkom vrijdag. Vrachtwagens in Frankrijk en Duitsland worden volgens de ANWB veel sneller van de weg gestuurd in extreme weersomstandigheden.
Transporteur Langen heeft zijn chauffeur bij de Moerdijkbrug opgepikt. Hij verwijt de medewerker niets. „Hij kan er ook niets aan doen. ’t Is een goeie vent. ’k Heb tegen ’m gezegd: Jongen ik ben blij dat je niets hebt. We zullen gewoon een beetje harder moeten werken om de boel te betalen. Maar dat lukt ook wel.”