Gronings museumspoor krijgt opknapbeurt
STADSKANAAL - Groningen gaat de langste museumspoorlijn van Nederland aanpakken. Station Stadskanaal -„vroeger een van de grootste stations van het noorden”- krijgt een aantal historische gebouwen weer terug.
De renovatie van het 25 kilometer lange traject tussen Veendam en Musselkanaal is al enige tijd gaande, maar gedeputeerde Gerritsen van de provincie Groningen verricht vrijdag de officiële starthandeling.Station Stadskanaal krijgt weer een watergebouw en een seinhuis, net als vroeger. In het eerste komt een vat met water te staan om stoom voor de stoomlocomotief te creëren. Vanuit het tweede gebouw kunnen de seinen worden bediend met trekdraden.
Museumspoorlijn Stichting Stadskanaal Rail gaat de nieuwe, historische voorzieningen daadwerkelijk gebruiken, aldus bedrijfsleider Paul Becker. „Het doel van de spoorlijn is de jaren dertig van de vorige eeuw nabootsen.”
Dat valt echter niet altijd mee. „Het is bijvoorbeeld heel moeilijk om rijtuigen uit die periode te vinden. Dus hebben we ook wel nieuwer materieel, uit de jaren vijftig en zestig. Dat proberen we dan in oude stijl te brengen.”
Te modern materiaal, zoals kunststof en skaileer, gaat uit de wagons. Houten banken komen daarvoor in de plaats.
Eind dit jaar moet de renovatie klaar zijn. De aanbouw van een rijtuigenloods voor personenwagons staat nu als eerste op het programma. Ook ligt een van de bruggen op het traject, de draaibrug bij Bareveld, al bij een restaurateur. De brug bij station Veendam is eind september aan de beurt.
Verder komt er een loods voor onderhoudsrijtuigen en wordt de werkplaats in Stadskanaal een flink stuk groter.