Onoverwinlijkheid (I)
Hoe kan het dat Amerikaanse toeristen de weg naar Nederland weer weten te vinden? Waarom nam het aantal passagiers op Schiphol vorig jaar oktober toe met 3 procent? Wat is er de reden van dat het onderwerp energiebesparing weer terug is op de politieke agenda?
Het geheim achter al deze „positieve ontwikkelingen” onthult de zogeheten MERU-ononverwinlijkheidsgroep. Sinds 400 deelnemers van de Maharishi European Research University zich in het Limburgse Vlodrop samen toeleggen op transcendente meditatie gaat het alleen maar beter met Nederland, zo wil de organisatie via regelmatig verstuurde rondzendmails doen geloven.„Transcendente meditatie heeft een gunstige invloed op de omgeving. Wat je bent, straal je uit. Als 400 mensen gezamenlijk mediteren is dat genoeg om een zeer gunstige invloed op de Nederlandse samenleving te hebben”, stelt woordvoerder Rik Jung.
Heeft economische voorspoed niet te maken met bijvoorbeeld een stevig kabinetsbeleid?
„Je kunt daar op vele manier naar kijken. Als een tuinman zijn planten water geeft, kan hij zeggen dat híj ervoor zorgt dat die planten groeien. Maar zo is het natuurlijk niet. Zonder interne mechanismen in die plant, zal die niet groeien.”
Onoverwinlijkheid (II)
Meditatieprogramma’s van de onoverwinlijkheidsgroep maken het beste in de mens wakker, betoogt de organisatie. Ten langen leste dringt „negativiteit niet meer door in het collectieve bewustzijn. Dan is onoverwinlijkheid compleet.”
Woordvoerder Jung: „Bij meditatie verdwijnt dat wat niet thuishoort in je lichaam. Stress, vermoeidheid. Uit wetenschappelijke testen is aangetoond dat de criminaliteit daalt door invloed van transcendente meditatie. Niemand hoeft iets te láten. Je gaat spontaan de juiste dingen doen.”
De Bijbel leert dat het volmaakte hier niet bereikt zal worden en dat mensen zijn geneigd tot het kwade.
„Interessant. Die neiging zal er misschien zijn. Maar dat betekent niet dat je daar niet bovenuit kan komen. Het Onze Vader zegt toch: Uw wil geschiede. Niet alleen in de hemel, ook op aarde.”
Kunt u zich voorstellen dat critici jullie betoog over transcendente meditatie als een onzinverhaal beschouwen?
„O ja, met zo’n reactie worden we meer dan eens geconfronteerd. Iedereen is vrij om zijn mening te hebben. Voor mij staat vast dat mensen invloed op elkaar uitoefenen. Als je in een huis komt waar ruzie is gemaakt, voel je dat. Je geeft stress af, of vreugde, of geluk.”
As
Langdurig applaudisseerden bewonderaars na de aankomst van de lijkwagen van Pim Fortuyn. In een volgepakt stadion zag een ademloze menigte hoe een vuurpijl met de as van liedjeszanger André Hazes het luchtruim koos. Het Sociaal en Cultureel Planbureau zag de bizarre taferelen en verzuchtte in 2005: Nederlanders worden steeds ongerijmder in het uiten van rouw.
Ook kunstenaars doen mee. Martin Hermes maakt reclame met schilderijen met daarin de as van een overledene. Voorbeeld: een Winnie the Pooh met sterretjes van as voor een treurende weduwe. „Heel mooi en persoonlijk”, zegt de schilder. „Als je het niet vertelt, weet niemand dat er as van een dierbare in zo’n schilderij is verwerkt.”
Mikt u op rouwenden die zo van de kaart zijn dat hun verstand hen in de steek laat?
„Die vraag is onterecht, want ik voer met alle cliënten een intakegesprek om te voorkomen dat ze in een impuls een opdracht geven of een aankoop doen.”
Draagt dit er niet toe bij dat de rouw- en verwerkingscultuur nog extremer wordt dan zij al was?
„Die cultuur is extreem, maar ik ga dat juist tegen. Ik bied cliënten meer waar voor hun geld dan ondernemers die urnen beschilderen of as verwerken in een halsband of een ring.”