Binnenland

Scheveningen in race voor cruiseterminal

DEN HAAG (ANP) - Scheveningen moet de grootste cruiseschiphaven van Nederland worden.

3 January 2007 10:06Gewijzigd op 14 November 2020 04:24
SCHEVENINGEN – Een schets van de mogelijke cruiseterminal in Scheveningen, geprojecteerd over een luchtfoto van de Zuid Hollandse badplaats. Als het aan de initiatiefnemers ligt, moeten zo’n honderd schepen per jaar de terminal gaan aandoen. Foto ANP
SCHEVENINGEN – Een schets van de mogelijke cruiseterminal in Scheveningen, geprojecteerd over een luchtfoto van de Zuid Hollandse badplaats. Als het aan de initiatiefnemers ligt, moeten zo’n honderd schepen per jaar de terminal gaan aandoen. Foto ANP

Dat vinden althans projectontwikkelaar AM Vastgoed, woningcorporatie Vestia en cruiseterminalspecialist Züblin Grenada. Zij hebben hun plan vlak voor de Kerst aan de Haagse wethouder Norder gepresenteerd. In de toekomst moeten volgens de initiatiefnemers per jaar minimaal honderd cruiseschepen de Scheveningse haven aandoen.Door de ideale ligging aan zee en de centrale positie voor excursies in de Randstad moet de Haagse haven de concurrentie met Amsterdam en Rotterdam makkelijk aankunnen, legde woordvoerder Dick van Dijk dinsdag namens de bouwpartners uit.

De gemeente Den Haag is op zoek naar een nieuwe bestemming voor het Norfolkterrein in de Scheveningse haven, nadat het overslagbedrijf eind vorig jaar naar Vlaardingen verhuisde. Op uitnodiging van Norder presenteerden vier bouwmaatschappijen afgelopen najaar hun visie op de herontwikkeling. De wethouder noemde ze interessant, beloofde niets aan de vier ontwikkelaars en zei begin 2007 met een eigen plan te komen.

Het nieuwe bouwconsortium vond dat er in de vier plannen te weinig aandacht was voor het maritieme aspect, dat samen met de Norfolkline eigenlijk verdwijnt. De bouwers willen de toegangsgeul verdiepen om de haven toegankelijk te maken voor de grote cruiseschepen. Met het gebaggerde zand kan zeewaarts een nieuw stuk land gecreëerd worden. Daar komen dan onder meer de haven voor de cruiseschepen, 1500 woningen (sociale sector), een cultureel centrum en een natuurgebied.

Het consortium maakt deze maand een rondje langs alle gemeenteraadsfracties om „draagvlak te creëren”, aldus Van Dijk. Uit marktonderzoek is gebleken dat er onder cruisemaatschappijen behoefte is aan een haven direct aan zee, omdat dat vaartijd uitspaart. Indien de gemeente het plan enthousiast onthaalt, volgt nog een definitieve haalbaarheidsstudie. De eerste bouwactiviteiten zouden binnen twee jaar plaats kunnen vinden.

Een woordvoerster van de gemeente liet dinsdag weten dat de wethouder het plan serieus gaat bekijken. In de loop van januari presenteert Norder zijn eigen visie, met als basis de vier eerdere plannen en dit laatste idee.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer