Binnenland

Menselijke fout bij treinbreuk

DEN HAAG (ANP) – De wagons van de intercity die op 7 maart in de ochtendspits bij Meteren in tweeën brak, zijn door toedoen van een menselijke fout losgeraakt. Dat concludeert de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) na een onderzoek naar het incident.

30 December 2006 18:15Gewijzigd op 14 November 2020 04:24

Eerder was al bekend dat de koppeling tussen de rijtuigen werd losgetikt door een loshangende, niet-gebruikte schroefkoppeling van een van de rijtuigen. Uit het onderzoek van de inspectie blijkt dat de rangeerder tijdens het koppelen van de rijtuigen verzuimde de schroefkoppeling aan de ophanghaak te hangen. Ook zag de controleur dit tijdens de dagelijkse controle over het hoofd.Nadat de trein die op weg was naar Haarlem in tweeën was gebroken, remden de twee delen automatisch. Net voordat de trein tot stilstand kwam, botste het achterste deel met een snelheid van 7,4 kilometer per uur tegen het voorste deel. Er vielen geen gewonden en de schade was gering.

Het was de derde keer in één jaar tijd dat treinstellen door een niet bevestigde ongebruikte schroefkoppeling losschoten. De inspectie schrijft alle voorvallen toe aan onoplettendheid van een rangeerder en een controleur. De inspectie vindt het opmerkelijk dat het alle keren personeel uit de regio Maastricht betrof. Zij zal dan ook het onderhoudsbedrijf in Maastricht bekijken. Bovendien stemde de inspectie in met het plan van de NS om de schroefkoppeling aan één zijde van het type rijtuig te verwijderen.

Risico op letsel als gevolg van een treinbreuk is laag. Echter, als een passagier op zo’n moment op de overloopplaten tussen twee wagons loopt, is de kans groot dat dit fataal afloopt.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer