Kamer laat onderzoek doen naar spoorprojecten
DEN HAAG (ANP) – Onafhankelijk onderzoek moet binnen twee maanden duidelijk maken wat de meerkosten zijn van de vertragingen met de HSL–Zuid en de Betuwelijn. De onderzoekers moeten ook de risico’s van nieuwe vertragingen in de toekomst en bijbehorende financiële tegenvallers in kaart brengen.
Dinsdag werd bekend dat de oplevering van de HSL–Zuid, de snelle spoorverbinding naar het zuiden, zeker vijf maanden later, in december 2007, plaatsheeft. Twee weken geleden was al duidelijk dat goederentreinen niet op 2 januari, maar pas in maart of april over de Betuweroute gaan rijden.Verkeersminister Peijs gaf in het debat aan dat ze net als de Kamer „buitengewoon onaangenaam verrast" is door de verlate oplevering van de spoorlijnen. Ze zei „machteloos te staan" tegenover de voldongen feiten die volgens haar hebben geleid tot de vertragingen. Ze deed de toezegging dat ze half januari in een brief uitleg geeft over de bijkomende kosten.
Peijs had naar eigen zeggen geen bezwaren tegen een extern onderzoek. „Ik heb niks tegen zo’n onderzoek", aldus Peijs. Zij verwacht overigens niet dat er nog meer „lijken in de kast" zitten voor haar opvolger. De kans is volgens haar groter dat de HSL–Zuid uiteindelijk toch weer iets eerder in gebruik kan worden genomen dan nu gedacht.
Een ruime meerderheid steunde uiteindelijk de motie van het PvdA–Kamerlid Dijksma voor het externe onderzoek. „Het is goed dat wij als Tweede Kamer onze controlerende rol serieus nemen", stelde het CDA–Kamerlid Van Hijum. „Een grondige analyse kan geen kwaad, na de zoveelste tegenvaller".
Duijvendak van GroenLinks ging het verst in zijn kritiek op de minister. Duijvendak noemde de nieuwe vertragingen „onaanvaardbaar" en sprak van „een blamage". Hij herinnerde Peijs aan haar eigen woorden, dat iedere maand vertraging voor HSL–Zuid ongeveer 23 miljoen euro aan extra kosten oplevert.
Peijs wilde nog niets zeggen over de financiële consequenties van de nieuwste vertragingen.