Pionieren met een inklapbare aanhanger
DEURNE - Altijd handig, een aanhangwagen. Stalling is echter minder makkelijk. Of de garage staat in één klap vol, of het gevaarte ligt zomer en winter vastgesnoerd aan de dichtstbijzijnde lantaarnpaal. De CarryMate kent dit probleem niet. Deze aanhanger, die zich als de buitenkant van een luciferdoosje plat laat maken, past zelfs in een bescheiden schuur.
Antoni van Brussel rijdt een ingeklapte aanhangwagen naar het midden van het magazijn. In een aantal vloeiende bewegingen demonstreert hij de opbouw: borging losmaken, wagen in fatsoen duwen, vloer laten zakken en ten slotte de dissel naar beneden klappen. De hele actie vergt niet meer dan pakweg vijftien seconden. „Aankoppelen kost meer tijd”, glimlacht de 36-jarige ondernemer.De CarryMate is vier jaar geleden ontstaan uit ergernis. „Waar moet ik mijn brede aanhanger laten?” zo vraagt Van Brussel zich op dat moment af. Hij besluit deze vraag tot probleemstelling te maken van zijn afstudeeropdracht, onderdeel van de avondstudie werktuigbouwkunde aan de hts.
Op de tekentafel lijkt inklappen een slimme oplossing, maar hij stuit al snel op een aantal problemen. Zo is de zogeheten starre as die de twee wielen met elkaar verbindt een fors obstakel. Een as laat zich nu eenmaal niet vouwen. Van Brussel bedenkt een onafhankelijke wielophanging en besluit de wagen op de hoekpunten te laten scharnieren. „Op die manier klapt het systeem in als een parallellogram. Vergelijk het met een luciferdoosje zonder binnenwerk, dat vouw je ook gemakkelijk plat.”
Zorgt het schuifbakje bij een luciferdoosje voor de stevigheid, de bodem vervult die functie bij de CarryMate. Uiteindelijk brengt Van Brussel de breedte van de wagen terug naar 65 centimeter. Oftewel: de aanhanger neemt evenveel ruimte in als een forse motor.
Al snel blijkt dat de keuze voor een onafhankelijke wielophanging extra voordelen biedt. Op de testbaan van DAF ligt de aanhanger stabiel op de weg, zelf als lading ontbreekt. „Geen gestuiter, je kunt het comfort vergelijken met luchtvering.”
Van Brussel besluit met zijn bedrijf Mobitec een Europees patent aan te vragen op de CarryMate en onderzoekt of zijn vinding elders op de wereld rondrijdt. „Na een jaar kreeg ik te horen dat er nergens anders inklapbare aanhangwagens worden gemaakt. Toen heb ik besloten verder te gaan.”
Van Brussel geeft vervolgens Nooyen Manufacturing in Deurne -een fabrikant van vloeren voor varkensstallen- de opdracht om de onderdelen voor vijftig aanhangers te maken. De montage doet de ondernemer zelf. „Misschien staan ze er over vijf jaar nog”, zo spookt het even door zijn hoofd.
Dat is niet het geval. De animo is groot, de aanvullende wensen stapelen zich op. Motorrijders willen graag afneembare zijborden, klusjesbedrijven zoeken een uitvoering met meer laadvermogen, kampeerders hebben behoefte aan een afsluitbare kap. Inmiddels telt het assortiment acht varianten en is een handjevol accessoires beschikbaar: van rekken om loof binnenboord te houden tot disselsloten om diefstal te voorkomen.
Hoewel de reacties positief zijn, bespeurt Van Brussel ook argwaan. „Klanten associëren inklappen met instabiel. Om dat wantrouwen weg te nemen, moet ik de werking laten zien. Dan verdwijnt alle huiver.” Om die reden bezoekt de ondernemer veel beurzen en investeert hij op dit moment minder tijd in de ontwikkeling van nieuwe varianten.
Over de veiligheid hoeven kopers zich geen zorgen te maken. Behalve technici van DAF, hebben ook keurmeesters van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) en de kritische Duitse testorganisatie TÜV zich over de CarryMate gebogen. Verder beschikt Van Brussel over een ISO-certificaat. „Er zijn weinig aanhangers die zo zijn doorgerekend als deze. Tijdens mijn afstuderen moest ik natuurlijk ook een bepaald niveau halen.”
De prijs is een groter struikelblok. Gemiddeld liggen de prijzen 30 procent hoger dan bij een vergelijkbare aanhangwagen. Voor de Basic moet een klant 1795 euro neertellen, een Profi kost 200 euro extra. Wie meer dan 750 kilo wil vervoeren, moet volgens de wet een extra remsysteem van 495 euro laten monteren. „De CarryMate is duurder door extra arbeid. Een standaardas koop je bij de groothandel, wij maken de wielophanging zelf. Bovendien gebuiken we zwaardere materialen. Door seriematig te produceren, houden we de kosten nog een beetje in de hand.”
Van Brussel denkt wel eens aan China als productielocatie, maar concrete stappen heeft hij nog niet genomen. „Voor de toekomst is dat wel een optie, maar dan moeten de verkoopaantallen omhoog. Op dit moment loont het nog niet.”
Hoewel er inmiddels 370 inklapbare aanhangwagens rondrijden in Nederland, België en Groot-Brittannië, levert de CarryMate nog geen goed belegde boterham op. „De potentie is er, daarom zet ik door. De opbrengsten kunnen alleen maar beter worden, ik ben nog steeds aan het pionieren. Ik vind mijn product te hoopgevend om ermee te stoppen.”