Economie

Gepantserde ruit voor Poetin en Mandela

RIDDERKERK - Poetin en Mandela turen regelmatig door ruiten van Ridderkerks fabricaat. Crystal Company maakt namelijk het kogelwerende glas voor hun dienstauto’s. Na de aanslagen van 11 september komen de orders achter elkaar binnen. „Er gaan enorme budgetten om in de strijd tegen het dreigende terrorisme.”

Jaap Kanters
28 November 2006 09:42Gewijzigd op 14 November 2020 04:19
RIDDERKERK – Voor kogelwerendheid van ruiten gelden steeds hogere normen. Moniharapon: „Vroeger vonden aanslagen plaats met een vuistvuurwapen. Tegenwoordig moeten ruiten bestand zijn tegen kalasjnikovs, automatische geweren en explosieven. Ons bedrijf we
RIDDERKERK – Voor kogelwerendheid van ruiten gelden steeds hogere normen. Moniharapon: „Vroeger vonden aanslagen plaats met een vuistvuurwapen. Tegenwoordig moeten ruiten bestand zijn tegen kalasjnikovs, automatische geweren en explosieven. Ons bedrijf we

De aanhoudende dreiging na de aanslagen in New York, Madrid en Londen legt het Ridderkerkse bedrijf geen windeieren. Aanvragen uit binnen- en buitenland voor gepantserd glas voor ambtswoningen en dienstvoertuigen stromen binnen. „De ministeries in verschillende landen hebben na 11 september 2001 enorme budgetten beschikbaar voor veiligheid”, vertelt directeur en eigenaar W. Moniharapon van Crystal Company. „Ook in Nederland is dat het geval, vooral na de moord op Van Gogh en de dreiging van aanslagen op Hirsi Ali en Wilders.”Door de vele opdrachten groeit de firma aan de Nieuwe Maas uit zijn jasje. Verkassen naar een nieuw bedrijfspand staat voor volgend jaar op de rol. Het personeelsbestand en het aantal vierkante meters worden dan fors uitgebreid. „Wat betreft de productieomvang van kogelwerend glas zijn we zo ongeveer de grootste in Nederland. Ook in Duitsland en de Benelux zijn we marktleider. In Europa en Azië zijn er drie bedrijven met een grotere omzet. Toch werpen niemand minder dan Poetin en Nelson Mandela regelmatig een blik door onze ruiten”, zegt hij met enige trots.

Behalve voor dienstvoertuigen en ambtswoningen fabriceert Crystal Company veiligheidsglas voor tankstations, een groot bankconcern, geldtransportwagens en pantservoertuigen. „Wat betreft militaire voertuigen leveren we aan bijna alle NAVO-troepen, van Groot-Brittannië tot Polen aan toe. Je vindt onze ruiten terug bij vredesmissies in Irak en Afghanistan. Een grote markt dus.”

De kwaliteitseisen van gewapend glas voor dienstauto’s, tankstations en gepantserde tanks lopen onderling sterk uiteen. „Een pantsertank moet zowel in het noorden van Noorwegen inzetbaar zijn als in Eritrea. Het glas moet daarbij temperatuurverschillen van min 35 tot plus 50 graden aankunnen. Daarom stelt de NAVO strenge eisen aan ons product.”

Ook voor de kogelwerendheid gelden steeds hogere normen. Moniharapon: „Vroeger vonden aanslagen meestal plaats met een vuistvuurwapen. Tegenwoordig moeten ruiten bestand zijn tegen kalasjnikovs, automatische geweren en explosieven. Sommige firma’s gaan om die reden over op dikkere ruiten, maar ons bedrijf werkt met kunststof lagen tussen het glas. Hierdoor zijn onze ruiten lichter en dunner en blijft de optische kwaliteit gewaarborgd.”

Behalve dat hij z’n maaksels in zijn bedrijf ziet, staat Moniharapon regelmatig oog in oog met zijn product, bijvoorbeeld als hij afrekent bij een tankstation of bij een grote Nederlandse bank. „De Arbowetgeving verplicht dat de glazen rolluiken bij tankstation na 21.00 uur zakken. Vanaf zo’n tien jaar geleden, toen veel tankcaissières werden beroofd of doodgeschoten, is de markt voor gepantserde rolluiken enorm gegroeid. Daarbij heeft ons bedrijf een zogenoemd glaslaminaat ontwikkeld. Anders dan voorheen ontstaan er na een aanslag geen glassplinters. Dat is dus een stuk veiliger voor de werknemers die erachter zitten.”

Lef, avontuur en handelsgeest liggen ten grondslag aan Crystal Company, dat in 1995 door Moniharapon werd gestart. „Ik werkte daarvoor als technisch adviseur voor een Italiaans glasbedrijf. Toen die firma in 1995 stopte, nam ik de productiemachinerie over. Ik had inmiddels een klantenkring opgebouwd in Duitsland en de Benelux.”

De machines stonden al op transport naar Nederland, terwijl hij nog geen bedrijfspand en krediet had geregeld. Toch was alles binnen een maand in kannen en kruiken. „Probleem was om op korte termijn een bedrijfspand te vinden met voldoende stroom- en gascapaciteit. Dat vond ik uiteindelijk na veel rondjes autorijden in Ridderkerk. Daarna reed ik meteen door naar de dichtstbijzijnde bank voor een krediet, want al mijn centen zaten in de machines. Een week nadat ik mijn businessplan had ingediend, ontving ik al een startkapitaal. Achteraf gezien was mijn plan een enorme gok.”

Moniharapon zit niet stil. Zijn nieuwste plan is het ontwikkelen van ruitverwarming in gepantserd glas, die onzichtbaar blijft.,Die draadjes en lijntjes die je in een autoruit ziet, moeten worden weggewerkt. Dat bereik je door een flinterdunne metalen coating toe te passen. Vooral belangrijk bij pantservoertuigen, want die kunnen in gevechtssituaties natuurlijk geen optische afwijkingen gebruiken.”

Een containeroverslagbedrijf in de Rotterdamse haven maakt al gebruik van deze techniek. „De kranen daar werken op 220 volt, da’s dus geen probleem. Maar pantservoertuigen zijn een ander verhaal; die maken gebruik van een lager voltage, van 48 volt. Zie dan maar eens een gepantserde ruit bij 35 graden vorst ontdooid te houden.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer