Economie

NS moderniseert treinen

WENEN (ANP) - De Nederlandse Spoorwegen gaan de komende jaren het materieel ingrijpend moderniseren. In eerste instantie worden 261 intercityrijtuigen volledig gestript en gepimpt, een order die uitvoerder Nedtrain 190 miljoen euro oplevert. De eerste vernieuwde IC vervoert in april 2007 reizigers.

16 November 2006 14:59Gewijzigd op 14 November 2020 04:17

Nedtrain en NS presenteerden hun moderniseringsplannen woensdag en donderdag in Wenen. De hoofdstad van Oostenrijk beschikt over een hypermodern onderzoekscentrum, waar de eerste verbouwde intercity deze dagen een uitvoerige test ondergaan.Het interieur van de intercity is volledig op de schop genomen. De vernieuwde rijtuigen beschikken over een aircosysteem, draadloos internet, dynamische reisinformatie via geïntegreerde beeldschermen, lichtbronnen met tiptoetsen en een ruim toilet, toegankelijk voor mensen die aangewezen zijn op een rolstoel.

Nedtrain heeft het gereviseerde materieel al uitvoerig getest in het eigen onderzoekscentrum Haarlem. „Maar daarmee ben je er nog niet”, weet Paul Leenders, bij Nedtrain de hoogste verantwoordelijke voor het revisieproject. „Hier in Wenen beschikken ze over een testfaciliteit die uniek is in de wereld”.

Leenders zegt geen woord te veel. Van buiten oogt het op een industrieterrein gelegen testcentrum weinig indrukwekkend. Binnen in de hal is alles anders. Twee windtunnels bieden plaats aan complete treinen, die aan de meest extreme weersomstandigheden worden onderworpen. „Onderzoekers komen vanuit heel Europa om gebruik te maken van onze faciliteit”, zegt een trotse Wolfgang Palz, directeur van het testcentrum. „Hier is het mogelijk om een trein op een dag te confronteren met extreme koude en extreme hitte. Je hoeft niet te wachten tot het zomer of winter wordt”.

Zodra de intercity’s zijn gerenoveerd, kunnen ze weer vijftien tot achttien jaar mee. De Nederlandse Spoorwegen overwegen om Nedtrain opdracht te geven voor de revisie van een tweede serie intercity’s, een order van nog eens 140 miljoen euro, en voor het vernieuwen van de oudste dubbeldekkers die in Nederland rondrijden. Deze order zou ruwweg 300 miljoen euro in het laatje brengen bij het onderhoudsbedrijf.

Als alle plannen doorgaan, beschikt NS uiterlijk in 2013 over een volledig vernieuwde vloot intercity’s. „Als men het wil kan het allemaal ook nog wat sneller”, aldus Leenders.

In een eerder stadium maakte de NS al bekend dat de stoptreinen op termijn vervangen worden voor nieuw materieel. De spoorwegonderneming wil dat de verschillende treinformules beter herkenbaar worden voor de reiziger. Op termijn kan die kiezen uit drie formules: sprinters (de huidige stoptreinen), intercity’s voor de middellange afstanden en hogesnelheidstreinen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer