„Verzekeraar moet product duidelijker toelichten”
AMSTERDAM (ANP) - Grote verzekeraars erkennen dat de sector beter uitleg moet geven aan klanten over beleggingsverzekeringen. De financieel topmannen van ING en Aegon zeiden in een toelichting op hun kwartaalcijfers voorstander te zijn van meer openheid.
Zij lopen daarmee vooruit op aanbevelingen van het Verbond van Verzekeraars, dat een onderzoek heeft ingesteld na klachten over de hoge kosten bij beleggingsverzekeringen.„Ik denk dat verzekeraars meer inzicht moeten geven in de kostenopbouw”, zei financieel directeur J. Streppel van Aegon donderdag. Hij kreeg bijval van zijn collega C. Maas van ING, het moederbedrijf van verzekeraar Nationale-Nederlanden.
Maas merkte op dat beleggingsverzekeringen vaak complexe producten zijn. Voor de klant is het soms moeilijk te doorzien hoe de constructie in elkaar steekt. „Het is onze taak om daaraan te werken. Wij moeten de informatievoorziening aan de klanten zo nodig verbeteren.”
Beleggingsverzekeringen liggen onder vuur van consumenten, financieel toezichthouder AFM en de politiek. De kritiek richt zich op de ondoorzichtige kostenstructuur. Er wordt geklaagd dat hoge verborgen kosten het rendement drukken.
Het Verbond van Verzekeraars heeft naar aanleiding van de kritiek op beleggingsproducten een commissie ingesteld onder leiding van oud-minister en oud-ombudsman levensverzekeringen J. de Ruiter. Hij houdt de beleggingsverzekeringen tegen het licht en komt rond het eind van de maand met aanbevelingen.
De grote verzekeraars uit de AEX-index verwachten niet dat de onrust over beleggingsverzekeringen zal uitgroeien tot een omvangrijk probleem. Maas van ING: „Ik heb niet het gevoel dat dit dat de branche hard zal raken.” Fortis meldde donderdag niet geschokt te zijn door de kritiek.
Aegon verwacht ook geen geld opzij te hoeven zetten voor compensatie van ontevreden klanten.,Als ik het juridisch bekijk, dan zie ik geen reden om reserves aan te leggen voor problemen met beleggingsverzekeringen”, aldus Streppel.
De verzekeraar uit Den Haag kwam vorig jaar in aanvaring met beleggers in Koersplan. Het concern trok tientallen miljoenen uit om klanten te compenseren die klaagden over de hoge kosten van de beleggingsverzekering. „We hebben in het verleden problemen gehad in Nederland. Daaruit zijn door Aegon lessen getrokken. Wij hebben wat dat betreft een voorsprong.”
De topmannen van ING, Aegon en Fortis deden hun uitspraken bij de publicatie van hun cijfers over het derde kwartaal, die beleggers tegenvielen. De bank- en verzekeringsconcerns presenteerden een gezamenlijke nettowinst van dik 3,1 miljard euro.
Consumenten die vinden dat ze de dupe zijn geworden van misleiding rond een financieel product, kunnen via het televisieprogramma Radar op zoek gaan naar compensatie. Het TROS-televisieprogramma voor consumenten heeft een advocaat gevraagd naar dossiers te kijken, zo bleek maandag. Via de website van Radar kunnen gedupeerden zich aanmelden.