„Weer loonwerkers niet van N302”
HARDERWIJK - Het weren van landbouwverkeer op de N302 bij Harderwijk kost loonbedrijven vele tienduizenden euro’s. Dat beweert Cumela, belangenbehartiger van loonwerkers in Nederland, na een onderzoek naar verkeersbewegingen bij het aquaduct in Harderwijk.
Cumela ondervroeg samen met de SGP in Harderwijk loonwerkers over het gebruik van de strook voor langzaam rijdend verkeer. „Uit een voorzichtige schatting komen we op jaarlijks 6000 verkeersbewegingen op deze stroken. De provincie telde er rond de 600”, zei woordvoerder M. Steinbuch van Cumela dinsdag.Volgens de provincie Gelderland wordt het steeds drukker op de N302, de provinciale weg tussen de A28 en Flevoland. Om bereikbaarheid en verkeersveiligheid te verbeteren wordt de weg verbreed, waarbij de stroken voor langzaam rijdend verkeer moeten verdwijnen. „De enige weg voor het landbouwverkeer voert dan via Elburg of Nijkerk. Dan moeten ze enkele reis al gauw zo’n 20 kilometer omrijden. Dat gaat jaarlijks tienduizenden euro’s per loonbedrijf kosten.”
De loonwerkers zullen zich de komende maanden samen met LTO Noord sterk gaan maken voor een goed alternatief voor het landbouwverkeer. De milieueffectrapportage en het voorontwerp voor verbreding van de N302 liggen tot half december ter inzage. Op 20 november wordt in Harderwijk een inspraakavond gehouden.