Schiphol voorziet irritatie door regels handbagage
SCHIPHOL (ANP) – De nieuwe strenge regels voor handbagage van luchtreizigers zullen zeker de eerste weken na de invoering op maandag 6 november voor „gedoe en irritatie” zorgen. Daar komt bij dat uiteindelijk de passagier voor de aangescherpte veiligheidsmaatregelen moet betalen. Dat verwacht directeur Gerlach Cerfontaine van de luchthaven Schiphol.
Vanaf maandag mogen passagiers in hun handbagage alleen vloeistoffen, zoals parfum en drank, en gels in zeer kleine hoeveelheden (maximaal 100 milliliter per stuk) meenemen. Deze artikelen moeten reizigers in een doorzichtig zakje stoppen, dat ze aan de beveiligingsbeambte moeten tonen. Zo moeten terroristische aanslagen worden voorkomen. De maatregelen gelden voor alle vertrekkende passagiers van alle Europese luchthavens. Medicijnen en babyvoeding mogen wel in de handbagage mee worden genomen.
Op de naleving zal streng worden toegezien, waarschuwde Cerfontaine. „Als er op een flesje 125 milliliter staat, ben je het kwijt. Dan gaat het de container in”. Dat geldt ook voor vloeistoffen en gels die niet in een doorzichtig plastic zakje zitten. „We moeten helder zijn”, verklaarde Cerfontaine donderdag.Zeker de eerste weken zullen passagiers daaraan moeten wennen, denkt de Schiphol–topman. Ook luchtvaartmaatschappij KLM bereidt zich hierop voor. „We verwachten problemen in het begin, maar na verloop van tijd is iedereen eraan gewend geraakt”, denkt Frank de Reij van KLM. Hij is verantwoordelijk voor de afhandeling van bagage en passagiers.
KLM en Schiphol wezen donderdag op de eigen verantwoordelijkheid van passagiers. „Je moet thuis bedenken dat je die grote toilettas in de ruimbagage stopt”, zei De Reij. Dat moet de frustraties en lange wachtrijen op de Nederlandse luchthavens beperken. KLM raadt reizigers bovendien aan eerder aanwezig te zijn op het vliegveld. Voor een vlucht binnen Europa moet iemand twee uur van tevoren op de luchthaven zijn. Voor een vlucht buiten de EU is dat drie uur, aldus De Reij.
Een bijzonder heikel punt vormen de vele internationale passagiers die op Schiphol overstappen. Alle vloeistoffen en gels die op luchthavens buiten de Europese Unie zijn gekocht, moeten bij een overstap in Europa namelijk worden ingeleverd. Als iemand bijvoorbeeld in de Verenigde Staten een duur Chanel–parfum heeft gekocht en op Schiphol een andere vlucht neemt, is hij het dure goedje kwijt.
„Internationale overstappers worden een hele klus”, gaf Cerfontaine toe. Personeel van luchtvaartmaatschappijen zal als eerste boze reizigers te woord moeten staan. Daarom heeft KLM zijn werknemers een speciale training gegeven om daarmee te kunnen omgaan. Problemen zullen „absoluut plaatsvinden”, zei De Reij.
Om passagiers te informeren over de nieuwe regels heeft Schiphol zeshonderd nieuwe werknemers ingehuurd. Zij zullen mensen nog voor de beveiligingscontrole vragen of ze vloeistoffen in hun handbagage hebben. KLM zet de eerste weken na de invoering van de regels zo’n honderd extra mensen in.
De veiligheidsmaatregelen brengen extra kosten met zich mee voor de luchtvaartsector. Om welk bedrag het gaat, wilde Cerfontaine niet zeggen. De passagier zal het volgens hem wel in de ticketprijs merken, voegde hij daaraan toe.
De beperkingen aan het vervoer van vloeistoffen vloeien voort uit een verijdeld terroristisch complot in Groot–Brittannië. Terroristen zouden in augustus van plan zijn geweest vliegtuigen op te blazen met vloeibare explosieven. Recent onderzoek toont aan dat het redelijk eenvoudig is aanslagen te plegen door onderdelen van een bom in de handbagage aan boord te smokkelen, zei anti–terreurcoördinator Tjibbe Joustra. „Verschillende onderdelen kunnen in de cabine vrij gemakkelijk worden samengevoegd tot een bom.”