Kerk & religie

Uit de kerkelijke pers

De Heere laat in Zijn Woord zien Wie Hij is. Daarom is stille tijd zo belangrijk, schrijft Jannerieke Verloop in Daniël, het blad van de Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten.

20 October 2006 19:48Gewijzigd op 14 November 2020 04:13

„Het is best moeilijk om tijd vrij te maken voor de Heere. „Een kwart van de jongeren uit de Gereformeerde Gemeenten leest nooit zelf uit de Bijbel”, stond pas in het Reformatorisch Dagblad. Het kost zelfdiscipline om de wekker een kwartier vroeger te zetten om een stukje uit de Bijbel te lezen en om te bidden voor alles wat in de nieuwe dag nodig is. Het vraagt inzet om ’s avonds een stukje uit de Bijbel en een dagboek te lezen en even na te denken over het Woord van de Heere wat tot je komt.De duivel weet dit ook. Hij is er een meester in om met allerlei excuses aan te komen: „Vandaag ben ik écht te moe.” Of: „We lezen toch altijd uit de Bijbel na het eten! Ik hoef dat zelf niet nog een keer te doen!” Of: „Stille tijd houden heeft geen zin. Je kunt jezelf toch niet bekeren door veel te gaan bidden en in de Bijbel te lezen?!” De duivel werkt hard om ons bij de Heere vandaan te houden.

Maar de Heere zegt dat we tegen de duivel moeten vechten. Daniël deed dat ook. Koning Darius had af laten kondigen dat iedereen die iemand anders aanbad dan de koning van de Meden en de Perzen in de leeuwenkuil geworpen zou worden. En wat deed Daniël? Hij kón niet zonder zijn Hemelse Vader. Zijn stille tijd gebruikte hij om die God te zoeken. Drie keer per dag bad Daniël tot zijn God. Hij deed dit altijd op vaste tijden en op een rustige plaats, staat er in de Bijbel (Daniël 6:11). En hoewel de duivel leek te winnen in zijn leven, bleek dat de Heere de Sterkste was.

Stille tijd houden heeft dus wel degelijk zin! Als je veel van iemand houdt, wil je die persoon graag en vaak zien. Brieven, berichtjes en e-mails van die persoon worden erg op prijs gesteld. Zo is het ook met de Heere. Als je door genade veel van Hem leert houden, wil je graag en veel met Hem in gesprek zijn. De Bijbel betekent ineens veel meer voor je, omdat het Zijn Woord is. Daar wil je graag meer van weten!”

Centraal Weekblad

In het Centraal Weekblad reageert ds. P. L. de Jong op een recent synoderapport dat binnen de Protestantse Kerk is verschenen. Hij ziet niets in het plan om hbo-theologen, na een aanvullende studie, de mogelijkheid te geven predikant te worden.

„Het meest pijn doet me dat het ambt van predikant zo ontzettend wordt onderschat. Daarvan schijnt iedereen alle verstand te hebben -net als van voetbal- en iedereen schijnt dat te kunnen. Zo wordt een eerlijk ambacht om zeep geholpen en een hoogheilig ambt waarvan de verantwoordelijkheid alle dagen op je drukt, verlaagd tot een baantje met kerkelijke zegen. Van herder tot gehuurde kracht met functioneringsgesprekken. Dat doet heel, heel veel pijn.

Arme HBO’ers! Begin er niet aan! Je laat je een loodzware taak en ambt opleggen waarvoor je niet opgeleid bent. En straks maken ze gehakt van je.

De hele aanpak is naar mijn idee gebaseerd op cijfers die niet of nauwelijks kloppen. In een bijlage wordt duidelijk gemaakt hoeveel predikanten met emeritaat gaan. Hier begint het al, want hoe weet men dat? In het huidige bestel kunnen predikanten na 65 jaar nog een hele tijd doorgaan, toch? Maar dan: hoeveel instroom heb je nodig? Daarvoor moet je weten hoe hard de kerk krimpt. Nu gaat men ervan uit dat de kerk wel krimpt, maar bij lange na niet zo hard als bijvoorbeeld het SCP onlangs liet zien. Volgens die prognoses zijn er rond 2020 nog 4% PKN-leden in ons land, zeg 600.000. Maar de cijferaars van het rapport gaan uit van 1,3 miljoen. Dat is wel een beetje meer. En zo komt er een ’grote nood’, zeker als je vast houdt aan 1050 mensen per dominee. Naar mijn overtuiging komt er helemaal geen nood, hooguit even. Maar na 2015 zijn er al gauw veel te veel predikanten.”

„Conclusie: het zou mij niet verbazen als die cijfers gewoon niet kloppen. Hier wordt een gat gecreëerd om de HBO-lobby ter wille te zijn en de kosten van de predikant terug te brengen.

Er valt nog veel meer te zeggen. Wat moet je bijvoorbeeld met een woord als ’scouting’ naar nieuw talent? Worden beroepingscommissies scoutingclubs? Die zal je toch als eerlijk dominee, aan je deur krijgen! Ik denk dat ik met deze scouts snel klaar ben. De samenstelling van de commissie van dit rapport is ook weinig representatief. Er zit nauwelijks iemand in die jaar en dag als dominee in de modder staat, wel een zwaargewicht uit HBO-land.

Naar mijn idee moet de kerk veel zorgvuldiger omgaan met haar dienaren van het Woord en hen niet verlagen tot mensen met een baantje in de kerk, maar hun ambt hoog houden. En ook hun academische vorming, anders zijn we intellectueel totaal geen partij meer voor het gesprek met onze cultuur.

Ook moet de kerk heel goed opletten met HBO-ers in het ambt van predikant te hijsen: zij kunnen het in veel gevallen echt niet! Het profiel van de dominee moet anders geformuleerd worden waarbij zijn specifieke roeping veel sterker uitkomt, en dus ook de noodzaak dat hij een vrij man/vrouw moet zijn en geen functioneringsgesprek moet hebben te vrezen, tenzij het niet goed gaat (maar nooit door eigen kerkenraadsleden).

Zijn wij dominees te duur? Zeg dat dan! Onze roeping is van dien aard, dat je alles met ons kunt uithalen. Ik althans moet gewoon, ook als ik alleen maar zou moeten leven van sprinkhanen en wilde honing. Maar dan wel samen aan de sprinkhanen en wilde honing. En geen salarissen binnen de organisatie schaal 1600 en hoger voor directeuren en hoofden enzovoort.

De titel van dominee koesteren: het is de enige protestantse kerkelijke titel die in onze samenleving nog iets oproept. Doctor of professor is tegenwoordig bijna iedereen, dominee zijn er maar een paar. In Rotterdam schreef dominee Hans Visser een paar jaar terug een niet onverdienstelijk proefschrift en dus dr. Hans? O nee, het is nog steeds dominee Visser, dat is zijn roem en zijn schande.

Regelmatig wordt mij gevraagd: „U bent dominee? Bent u ook een echte?” Ik snap wel wat men bedoelt. Na de afschaffing van woorden als evangelisatie, zending, de drie sterke merknamen luthers, hervormd, en gereformeerd, moeten we eens ophouden weg te gooien wat de gewone man buiten nog steeds van een kerk begrijpt.”


Bewaar het Pand

Paulus deelt Timotheüs mee dat een arbeider in Gods Koninkrijk geroepen is het Woord der waarheid recht te snijden. Ds. A. van de Weerd gebruikt in het christelijke gereformeerde blad Bewaar het Pand het beeld van een ploeger.
„Zie vanaf de kansel de gemeente als een akker. Het ploegmes moet er in. Allen moeten in de boodschap van Gods Woord aangesproken worden. Het mag geen verschil maken tot welke sociale klasse of leeftijdscategorie de hoorders horen. Allen zijn in zonden ontvangen en geboren en hebben nodig dat de ploegschaar het hart omwoelt. Daar zit immers het verderf, de harde bonken en kluiten van verharding, de stenen van verzet en vijandschap. Wil het zaad van het Woord tot ontkieming kunnen komen, dan moet de ploegschaar er doorheen en vermalen en verbrijzelen. Het gebeurde wel dat uit de omgewoelde aarde een stuk steen met de hand verwijderd moest worden. Een verbroken hart en een verslagen geest is de Heere welbehagelijk. Alleen dat offer kan Zijn heilig oog behagen. Daarom moet het aangeboren verderf, maar ook de dadelijke ongerechtigheden zonder omwegen en vergoelijking worden beleden. Een ieder die kennis krijgt van eigen hart, weet hoe hard de aardkorst is.

Wat gevaarlijk als de ploeger harde of steenachtige plaatsen uit de weg gaat. Wat gevaarlijk als de ploeger ervan uitgaat dat bepaalde gebieden de bewerking met de ploeg niet nodig hebben. De ploeg gaat dan links of rechts afbuigen van de rechte gang. Wat gevaarlijk als de zonden van werelds vermaak, invloed van de media, seksuele misstanden enz. omzeild worden. Wat gevaarlijk als wollig taalgebruik of een geweldige woordenstroom ertoe moet dienen om de doodstaat van een mens, de noodzaak van wedergeboorte en bekering te maskeren. Steeds zal bedacht moeten worden dat het om eeuwig wel of eeuwig wee gaat.

Iemand van de Veluwe, die zelf met de ploeg had gewerkt, vertelde me tijdens de ontmoetingsdag hoe de zandgrond zo hard kan zijn, dat je er met de ploeg overheen gaat in plaats dat je er doorheen gaat. Hij vertelde dat hij dan de ploeg ging verzwaren en soms door er op te gaan staan met zijn eigen gewicht er voor zorgde dat de ploeg diep genoeg door de grond ging.

Zo moeten rechte en scherpe voren getrokken worden. Het gaat om de leer van vrije genade. Voluit moet erkend worden het ”door U, door U alleen, om het eeuwig welbehagen.” Er mag niet getornd worden aan het ”zonder enige verdienste onzerzijds.”

Hoe gemakkelijk kan de ploeg ook een verkeerde lijn volgen als de mogelijkheid van zaligworden van de menselijke medewerking gaat afhangen. Als er aangestuurd wordt op menselijke openstelling van het hart. Wat gaat de ploeg een scheve en kromme gang maken als ingespeeld wordt op de gevoelens en emoties van de mens. Gaat dan uiteindelijk niet de mens met de eer strijken?

Niettemin zal ook de eis tot bekering met alle klem de hoorders op het hart gebonden moeten worden opdat de menselijke verantwoordelijkheid niet miskend wordt. Vergeet nooit: wat de Heere eist dat wil Hij Zelf ook schenken! Wat wordt dan juist het wonder van zaligworden vanuit God vandaan groot! Juist voor de zondaar die door dat ploegwerk moet leren er helemaal buiten te vallen. Alles buiten Christus wordt afgesneden. Zo mag geleerd worden dat er bij God vandaan een weg is geopend. Want wat bij de mensen onmogelijk is, is mogelijk bij God. De Heere werkt het willen en het werken naar Zijn welbehagen. Zo zal God, de Drieënige, het werk der genade in het hart van een zondaar beginnen. Maar ook voortzetten en voltooien. De Heilige Geest besture de hand van de ploeger, zodat de ploeg niet afwijkt naar rechts of naar links maar tot het einde van de akker recht en scherp doortrekt opdat Christus in de harten van Zijn volk gestalte krijgt.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer