Economie

KLM zet schadeclaim tegen 150 grondtechnici door

Luchtvaartbedrijf KLM gaat 100 tot 150 grondtechnici persoonlijk aansprakelijk stellen voor de schade door hun wilde staking zaterdag. Dat heeft een woordvoerder van KLM dinsdag gezegd.

ANP
31 July 2002 08:19Gewijzigd op 13 November 2020 23:43

De grondtechnici legden zaterdag bijna de hele dag het werk neer uit onvrede over hun salaris. KLM meldde door de staking 15 miljoen euro schade te hebben geleden. Een woordvoerder benadrukt dat de schadeclaim niet geheel op de werknemers wordt verhaald: „Dat zou onredelijk zijn. KLM is niet uit op het faillissement van de werknemers. De claim heeft voor een deel symbolische waarde.”

De schadeclaim tegen de eigen werknemers is een unicum in Nederland. Hoogleraar arbeidsrecht E. Verhulp van de Universiteit van Amsterdam kent geen vergelijkbaar geval. Bedrijven dreigen wel vaker met claims bij wilde stakingen, maar voerden die niet uit.

De vakbonden hadden dinsdagmorgen aangedrongen op duidelijkheid over de claim. Volgens de bonden leden de grondtechnici onder de onzekerheid. Enkelen zouden zich ziek hebben gemeld en psychologische bijstand hebben gezocht, aldus G. Hardeveld van FNV Bondgenoten en R. Woudstra van de Nederlandse Vereniging van Luchtvaart Technici (NVLT).

Hardeveld noemt het doorzetten van de claim „niet bevorderlijk voor het overleg met KLM.” FNV-leden die aansprakelijk worden gesteld kunnen hulp krijgen van juristen van de vakbond. Voorzitter R. van der Hout van de NVLT zegt de claim en andere straffen te zullen aanvechten: „Op deze manier heeft het weinig zin om verder te onderhandelen over het loon.”

Wegens de staking is KLM maandag begonnen disciplinaire straffen uit te delen aan de betrokken werknemers. De medewerkers kregen straffen variërend van een schorsing tot een berisping.

De vakbonden steunden de staking van zaterdag niet. Zij onderhandelen vrijdag met KLM over het loon van de circa 800 grondtechnici. De NVLT heeft besloten KLM niet voor vrijdag een ultimatum te stellen, ondanks eerdere plannen daartoe. „We willen de onderhandelingen hiermee niet verzwaren”, aldus bestuurslid R. Woudstra. Een ultimatum is een opmaat voor een georganiseerde staking.

De bonden onderhandelen inmiddels een jaar met KLM over de lonen van de grondtechnici. Zij willen dat de beloning op een internationaal niveau wordt gebracht. Het maximumloon zou dan ongeveer 40 procent hoger komen te liggen dan nu.

Intussen kan KLM vrijwel zeker rekenen op officiële goedkeuring van Brussel voor de alliantie met Northwest. Na zes jaar onderzoek oordeelde de Europese Commissie dinsdag dat er niets mis is met de intensieve samenwerking met de Amerikaanse collega.

Dat blijkt uit de publicatie van de bevindingen van de Commissie, het dagelijks bestuur van de EU. Belanghebbenden hebben nog een maand de tijd om bezwaar te maken. Zo niet, dan is de goedkeuring definitief.

Negen jaar geleden kwamen de Amerikaanse antikartelautoriteiten al tot dezelfde conclusie. Sinds 1989 werken KLM en Northwest samen. Aanvankelijk werden alleen vluchtnummers gedeeld, maar sinds halverwege de jaren negentig worden de vluchten van Amsterdam naar de VS uitgevoerd door een joint-venture-achtige constructie.

De Europese Commissie, die bevoegd is tot het opbreken van allianties die de concurrentie verstoren, heeft de zaak in 1996 onder de loep genomen. Dat het onderzoek zo lang heeft geduurd, komt volgens een woordvoerder van de Commissie doordat het een transatlantische samenwerking betreft. Dan zijn procedures ingewikkelder en is het onderzoek naar bijvoorbeeld de gevolgen voor de relevante markten ingewikkelder.

De Commissie zei dinsdag verder dat ook een soortgelijke alliantie tussen Lufthansa en SAS enerzijds en United anderzijds, goedkeuring krijgt.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer