Meer voor Minder: niet alles goud wat er blinkt
Meer geld overhouden zonder er ook maar iets voor te hoeven laten? Klinkt goed. De website www.meervoorminder.nl belooft het. Maar het is niet alles goud wat er blinkt.
Geld besparen is een onderwerp van alle tijden, de ene keer wat noodzakelijker dan op het andere moment. De stand van ’s lands conjunctuur speelt een rol, al zal de gemiddelde Nederlander de blik vooral op de eigen portemonnee hebben gericht.Meer voor Minder dus. Onder die titel loopt er een tv-programma bij SBS. Geld in de hoofdrol doet het doorgaans goed. Op internet wordt de formule verder uitgebuit. De eerste vraagt maakt nieuwsgierig: „Hoeveel geld laat jij liggen?” Het afstaan van naam en e-mailadres is noodzakelijk om het antwoord te vernemen.
Hoewel, dat is wat te kort door de bocht. Het volgende scherm eist postcode en huisnummer. En of het om een huur- of koophuis gaat, willen de bedenkers van de test weten. En passant nog even invullen op welke manier de woning wordt verwarmd en hoe de energieleverancier heet. Dit wordt al behoorlijk privé, maar het gaat tenslotte om besparingen.
Klik, klik. Een hele rits nieuwe vragen duikt op: hoeveel het huis waard is, wat voor elektrische apparaten zich in de woning bevinden, en of die toevallig ouder zijn dan tien jaar? Ze zouden toch geen nieuwe apparaten willen verkopen?
De algemene voorwaarden nemen de ongerustheid niet weg. „Hierbij tracht Advance interactive BV u zo veel mogelijk relevante aanbiedingen te (laten) doen. Om de aanbiedingen zo veel mogelijk op uw interesses af te stemmen, kan Advance interactive B.V. uw gegevens (laten) analyseren en combineren met andere gegevens.” Dat is minder. Maar vooruit. Wie inmiddels toch kopschuw is geraakt, kan zich per mail (info@meervoorminder.nl) afmelden en ontvangt geen aanbiedingen meer.
De mogelijke besparingen (op dagelijkse uitgaven, huis & energie, telefoon & internet) lopen inmiddels op tot bijna 2000 euro op jaarbasis, aldus de kassabon in de rechtbovenhoek van het computerscherm. De punten over verzekeren & lenen gaan tegenstaan: die lijken verdacht veel op de vragen die doorgaans onder of net na etenstijd telefonisch worden gesteld door dames en heren die van geen ophouden lijken te weten. Of er spaargeld aanwezig is, wil Meer voor Minder ook nog graag even weten. Hoezo vrijpostig?
Het invullen van het kenteken van de auto gaat mooi niet door; het feit dat het Centraal Justitieel Incassobureau die gegevens voorhanden heeft, is meer dan voldoende. Dan maar een fictief kenteken. Bij de vraag of er bemand of onbemand wordt getankt, komt er licht in de duisternis. Het oog valt op het logo van Tango, onderaan in het scherm. Tien tegen één dat er straks aanbiedingen van die club in de bus vallen.
De bespaartips aan het einde van deze oefening zijn teleurstellend. Het gros van de aanbevelingen is ook gewoon via het Nibud te verkrijgen of ze staan in het eerste de beste zuinig-aan-boekje te lezen. ”Let op waar je shopt”, is hét advies van Meer voor Minder. Jawel, Aldi en Lidl zijn het goedkoopst. Op nummer twee: ”Neem een goedkopere autoverzekering”, met daaraan gekoppeld een offerteaanvraag bij FBTO. Die mogelijkheid -per post komen ze bij bosjes binnen- levert al jaren weinig nieuwe inzichten op. Eén aanbieder voor telefoon en internet dan? Goed voor 240 harde euro’s voordeel per jaar. Abonnement te boeken bij Scarlet. Hoezo commercieel?
Snel een afmeldingsmail versturen.