Werknemer wil ander kerstpakket
ROTTERDAM - Het bedrijfsleven gooit jaarlijks zo’n 50 miljoen euro over de balk door het samenstellen van ouderwetse kerstpakketten. Van de 4,2 miljoen kerstpakketten verdwenen er in 2005 bijna 1,5 miljoen in de afvalbak of achter in de kast.
Dat blijkt uit onderzoek van Ruigrok/Netpanel in opdracht van Pluimen, marktleider op het gebied van „beleveniscadeaus.”Bedrijven gaan volgens het onderzoeksbureau niet echt met hun tijd mee. Twee derde van de Nederlanders zou het leuk vinden om zelf een kerstpakket of kerstcadeau uit te kiezen. Toch gaf ruim 80 procent van de bedrijven zijn medewerkers nog steeds een traditioneel kerstpakket met etenswaren.
Ruim een derde van de kerstpakketten wordt dan ook geheel of gedeeltelijk weggegeven of weggegooid, of belandt op zolder of in de kelderkast. „De persoonlijke behoefte van de werknemer wijkt duidelijk af van het idee dat de werkgever heeft over de invulling van het ideale kerstpakket voor zijn werknemer”, concludeert Joren van der Pluijm van Pluimen.
Als men zelf de keuze heeft, zegt nog maar 20 procent geïnteresseerd te zijn in een kerstpakket met allerlei etenswaren. Voor de overige 80 procent zijn de kerstgratificatie en de cadeaubon populair. Ook de belevenis, zoals een vrijkaartje voor een musical of een dagje naar de sauna, wordt gewaardeerd.