Binnenland

„Onderzoek effecten lange vrachtwagens”

DEN HAAG - De brandweer in de regio Haaglanden wil dat minister Peijs van Verkeer onderzoek doet naar de effecten van langere en zwaardere vrachtautocombinaties (lzv’s) op de hulpverlening.

Binnenlandredactie
22 September 2006 10:29Gewijzigd op 14 November 2020 04:07

De vraag is of de brandweer wel het goede materiaal heeft om bij ongelukken met die monstertrucks adequaat op te kunnen treden. Dat besprak de brandweer woensdag in een overleg met het Regionaal College Haaglanden.De supertrucks zijn 60 ton zwaar en zijn 25,5 meter lang. Normaal wegen ze 50 ton en meten ze 18,7 meter. De grote afmeting en gewicht zouden problemen kunnen opleveren als de brandweer met het huidige materiaal een lzv moet opkrikken als iemand bekneld raakt.

Sinds augustus 2004 loopt er een proef met lzv’s in Nederland. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft eigenlijk alleen onderzoek laten doen naar bedrijfseconomische, technische, milieutechnische en maatschappelijke effecten, aldus de brandweer. De brandweer wil dat burgemeester Deetman de problemen die worden verwacht bij het ministerie aan de orde stelt.

De Tweede Kamer toonde zich gisteren overwegend positief tegenover de extra lange vrachtwagens maar hamerde wel op de veiligheid. „Het is simpel. De vrachtwagens en chauffeurs moeten aan de hoogste veiligheidsnormen voldoen. Deze wagens hebben dan ook nooit gevaarlijke stoffen bij zich”, aldus Peijs.

Alle organisaties die te maken hebben met deze bijzondere vrachtauto’s kunnen de komende tijd hun bevindingen melden. „We maken een rondje en als we al die informatie hebben, kom ik bij u terug. Dat zal in november zijn. Het eerste dat het nieuwe parlement zal doen, is naar langere en zwaardere vrachtwagens kijken”, hield de minister de Kamerleden voor.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer