Binnenland

Ritje van tien minuten kost 1000 euro

DE LUTTE - Beteuterd laat hij twee lege handen zien. De tachograafschijven van de afgelopen dagen liggen thuis. Een ritje van tien minuten kost transporteur Frank Lesscher eventjes 1000 euro.

21 September 2006 11:34Gewijzigd op 14 November 2020 04:07

Alarmerend knipperen waarschuwingsborden op de verkeersportalen boven de A1. De Duitse en de Nederlandse politie houden donderdag op de snelweg Amsterdam-Moskou een grootscheepse, internationale verkeerscontrole. De A1 is ter hoogte van De Lutte afgesloten voor alle verkeer. Auto’s en vrachtauto’s worden over de parkeerplaats geleid.Lesscher is het haasje. De chauffeur van het transportbedrijf uit Deurningen is met lege bloemenkarren op weg naar een klant. Een kwartiertje rijden over de grens. „De chauffeur is vanmorgen in de auto gesprongen en heeft per ongeluk vergeten z’n schijven van de afgelopen dagen mee te nemen”, vertelt zijn chef achter het stuur.

Het grapje kost waarschijnlijk 1000 euro. De transporteur neemt het leeuwendeel van de prent voor zijn rekening. „Maar de chauffeur mag zelf ook best iets betalen. Uiteindelijk heeft hij het gedaan. Ik kan er ook niets aan doen.” De transporteur baalt zichtbaar. Een uurtje werken voor duizend duiten.

De verkeerscontrole kost het transportbedrijf een oponthoud van een uur, anderhalf uur. Lesscher ondergaat het gelaten. „Het is heel vervelend. Onze planning loopt gigantisch in de mist.” Hij haalt z’n schouders op. „Ach, het hoort erbij.”

Duitse en Nederlandse overheidsbeambten slaan vandaag de handen ineen. Alle mogelijk controlediensten zijn op de parkeerplaats Bentheimer Wald paraat. KLPD, Marechaussee, AID, Inspectie voor Verkeer en Waterstaat, douane, Rijkswaterstaat, de Belastingdienst. En alle Duitse varianten. Een kleine 200 agenten en ambtenaren controleren en inspecteren. „Alle specialiteiten zijn aanwezig.”

Het verkeer over de grensovergang neemt toe. Goederen van de Rotterdamse haven met bestemming Oost-Europa passeren de grens bij De Lutte. Op de parkeerplaats staan Polen, Russen, Belgen, Roemenen, Litouwers, Letten en Nederlanders. Niet altijd gaat het goed. „Bijna wekelijks zitten wij met een gekantelde vrachtwagen”, vertelt Chantal Oosterhoff van de politie Twente. „Meestal verkeerd beladen.” Oorzaak is onder andere de moordende concurrentie in de transportsector.

De politie van beide landen probeert de samenwerking te verbeteren. Nederlandse en Duitse politiepetten nemen gezamenlijk de vrachtwagens onder handen. „Kunnen we van elkaar leren. Duitsers kunnen zien hoe de Nederlandse papieren eruitzien, de Hollanders maken kennis met de Duitse vrachtpapieren.” De samenwerking heeft nog een voordeel. „We zijn elkaars tolk.”

De Duitse pers is massaal uitgerukt. De Duitse minister van Binnenlandse Zaken, Uwe Schuenemann, neemt een kijkje op Nederlandse bodem. Zijn Nederlandse collega ontbreekt. „Waar is Remkes?” vraagt plaatsvervangend korpschef Ter Schure van de politie in Twente zich hardop af.

De samenwerkende politiekorpsen willen met de grootschalige verkeerscontrole een signaal afgeven, verklaart Oosterhoff. „We zetten alles op z’n kop.”

De Duitsers halen elke vrachtwagen van de weg, de Nederlanders alleen verdachte voertuigen. „Als we er één vrachtwagen met slechte remmen, die zich anders in een collega had geboord, tussenuit halen, is de actie al geslaagd.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer