Bel niet of zo weinig mogelijk op de fiets
Telefoneren tijdens het fietsen blijft toegestaan, zo besloot minister Peijs van Verkeer en Waterstaat begin deze week. Arien de Jong wil het mobiel bellen in het verkeer, op de fiets en in en op andere voertuigen, in ieder geval ernstig afraden.
Kamerlid Arie Slob (ChristenUnie) vroeg tijdens het begrotingsdebat 2006 aan de minister van Verkeer of mobiel bellen op de fiets niet verboden moest worden. Slob was geschrokken van het aantal verkeersongelukken met jongeren en wilde weten of er een relatie was met mobiel telefoneren. Minister Peijs moest het antwoord schuldig blijven, want de gevolgen van mobiel bellen op de fiets waren nooit onderzocht.Bellen in de auto verhoogt de kans op een ongeluk in ieder geval aanzienlijk. Of dat bellen nu handsfree gebeurt of niet, dat maakt weinig uit volgens Australisch onderzoek. Wie mobiel telefoneert tijdens het autorijden, heeft vijf keer meer kans op een ongeluk. Handsfree bellen levert nog altijd 3,8 keer vaker een kans op een aanrijding op.
Zweeds onderzoek stelt zelfs dat handsfree bellen net zo gevaarlijk is als bellen met mobieltje in de hand. Handsheld bellen verlaagt de reactiesnelheid, de oplettendheid neemt af, leidt tot slingeren en geeft meer variatie in rijsnelheid. Handsfree bellen helpt wel voor gelijkmatig rijden, maar de reactiesnelheid en de oplettendheid lijden er net zo hard onder. De verklaring is simpel: het is nu eenmaal moeilijk om twee dingen tegelijk te doen.
Of voor bellende fietsers hetzelfde geldt, was niet bekend. De minister liet daarom een onderzoek uitvoeren naar de gevolgen voor de verkeersveiligheid van mobiel bellende fietsers. Uit dit onderzoek blijkt nu dat het fietsgedrag bij het bellen naar verwachting weliswaar verslechtert, maar dat het aantal verkeerslachtoffers als gevolg daarvan zeer beperkt zal zijn. Zij acht het dan ook niet zinvol om mobiel bellen tijdens het fietsen te verbieden, gezien de geringe effectiviteit van een dergelijk verbod in verhouding tot de kosten die met de handhaving gemoeid zijn.
Ergernis
De Fietsersbond kan zich vinden in de conclusies van het onderzoek en in de beslissing van de minister. Ervaren fietsers weten dat andere bellende fietsers vooral irritant zijn doordat ze slingeren, van snelheid wisselen, niet goed uitkijken et cetera. Dat levert echter vooral ergernis op, en als je alle dingen die ergernis veroorzaken zou moeten verbieden…
Wel wil de Fietsersbond het mobiel bellen in het verkeer, op de fiets en in en op andere voertuigen ernstig afraden. Uit eerdergenoemde onderzoeken blijkt één ding duidelijk: hoe minder aandacht je voor het verkeer hebt, hoe meer risico op gevaar voor jezelf en voor anderen. Daar heb je eigenlijk niet zo veel onderzoek voor nodig, met een beetje gezond verstand kun je die conclusie voor jezelf wel trekken.
Bij fietsers zal dat misschien nauwelijks tot echt ernstige ongevallen leiden, maar toch ook voor hen het devies: bel niet of zo weinig mogelijk op de fiets. Al bellend let je vaak niet op je omgeving en dat kan andere fietsers behoorlijk storen. Dat levert niet alleen overbodige ergernis op, maar kan, zeker voor wat kwetsbaarder fietsers, kinderen en ouderen, tot valpartijen leiden. En als je dan toch per se moet bellen, doe het dan handsfree, dat scheelt altijd iets.
De auteur is als voorlichtster werkzaam bij de Fietsersbond.