Ford wil een derde werknemers kwijt
NEW YORK - De Amerikaanse autoproducent Ford maakte vrijdag bekend dat eind 2008 minstens 45.000 van de huidige 135.000 banen bij Ford geschrapt zullen zijn. Verder zullen nog meer vestigingen worden gesloten dan eerder dit jaar werd aangekondigd.
Ook DaimlerChrysler kwam vrijdag met somber nieuws. Het bedrijf beperkt de productie in de laatste maanden van dit jaar om dealers af te helpen van hun groeiende voorraden. Het nieuws van Chrysler en Ford volgt op plannen die General Motors eerder dit jaar bekendmaakte betreffende bedrijfssluitingen en het schrappen van tienduidenzen banen.De Amerikaanse auto-industrie zit in de problemen. Te lang hebben fabrikanten gemikt op benzineverslindende modellen die de consument nu links laat liggen vanwege de steeds verder stijgende benzineprijzen. De Aziatische concurrentie brengt zuiniger modellen op de markt die in doorsnee ook van betere kwaliteit zijn.
Ford noteerde in de eerste zes maanden van dit jaar een verlies van 1,4 miljard dollar (1,10 miljard euro). Met de sanering hoopt het bedrijf 5 miljard dollar (3,94 miljard euro) aan productiekosten te besparen.
„Tientallen jaren gold Detroit als centrum van de auto-industrie, als graadmeter voor de Amerikaanse economie en de sector beschouwde zichzelf als onoverwinlijk; men is veel te laat wakker geworden en moet nu drastisch saneren om het tij te keren”, aldus James Clark, marktanalist van Credit Suisse First Boston. Wall Street noteerde vrijdag een lagere koers voor Ford, hetgeen betekent dat grote investeerders het saneringsplan niet ingrijpend genoeg vinden.
Donderdag maakte de vakbond UAW (United Automobile Workers) al bekend dat Ford 75.000 medewerkers aanbiedt om vervroegd te vertrekken tegen een premie die kan oplopen tot 140.000 dollar. Dit betreft voornamelijk productiemedewerkers. Vrijdag maakte Ford bekend dat men ook 10.000 administratieve banen zal schrappen. Eerder dit jaar zei Ford dat men tegen 2012 zeker 30.000 banen kwijt wilde. Die doelstelling is nu dus verhoogd tot 45.000 en de einddatum is vervroegd.
Ford trok onlangs Boeingtopman Alan Mulally aan om de hervorming bij het bedrijf te realiseren. Bill Ford (achterkleinzoon van oprichter Henry Ford) draagt hem de dagelijkse leiding over en blijft alleen nog voorzitter van de raad van bestuur. Het nieuwe saneringsplan van Ford heeft niets te maken met deze wisseling van de wacht, omdat Mulally pas begin oktober aantreedt. Of hij bijkomende saneringen op z’n programma heeft staan, is niet bekend.