Economie

Winkels bundelen folders op internet

EDE/BODEGRAVEN - Een groot aantal grote winkels en winkelketens bundelt sinds kort hun folders met aanbiedingen op internet. Dat gebeurt onder de verzamelnaam folderplaats.nl.

Pieter van Vliet
15 September 2006 20:18Gewijzigd op 14 November 2020 04:06

De bundeling van producten op deze site biedt consumenten de mogelijkheid de aanbiedingen van winkelformules te allen tijde en gemakkelijk te raadplegen en te bestellen. Het aanbod is groot en wordt met de week groter. Inmiddels participeren zo’n zeventig landelijk en internationaal opererende detailhandelaren in het innovatieve concept. Dat aantal groeit wekelijks.Op folderplaats.nl kan iedereen online de winkelaanbiedingen van de verschillende winkelketens opvragen, inlezen en doorbladeren, de pagina met voorkeuraanbieding uitvergroten en de producten online bestellen. En dat 24 uur per dag, zeven dagen in de week, 365 dagen per jaar.

De kans dat iemand een folder mist, is nagenoeg uitgesloten. Temeer omdat iedere bezoeker een persoonlijk mailfolderpakket kan samenstellen. Vervolgens ontvangt de digitale winkelier aan het begin van iedere week één e-mail met daarin de door hem of haar geselecteerde folders.

Folderplaats is te zien als een grote winkelstraat waarin de consument naar hartelust online kan shoppen. Door een gebundeld aanbod is het ook leuk om de virtuele winkels te bezoeken.

De winkelier kan zowel de bekende als de onbekende winkels aandoen. En dat zonder al te veel inspanningen. Het winkelende publiek kan in een paar klikken alle favoriete winkels aflopen en alle aanbiedingen opvragen. Dat zijn ook de voornaamste redenen dat steeds meer retailers zich vestigen in de virtuele winkelstraat op folderplaats.nl.

Aan de andere kant streeft folderplaats.nl ernaar nog meer retailers aan haar site te binden. Dit om het digitale winkelen voor alle partijen nog aantrekkelijker te maken.

Achter de folderplaats.nl zit een aantal ondernemers. De initiatiefnemers hadden een aantal redenen om folderplaats.nl te lanceren. „De eerste reden is het medium internet zelf”, verklaart Michael Koiter van Folderplaats.nl. „Het internet is een groot medium met veel potentie. Inmiddels heeft bijna 80 procent van de Nederlandse huishoudens toegang tot internet. Dat is zelfs wereldwijd een hoog percentage. Bovendien gaan mensen steeds ’crossmedialer’ communiceren. Iemand hoort iets op de radio en gaat vervolgens zoeken op internet. Daarbij zien we dat internet een steeds dominantere rol krijgt. Op internet komen steeds meer mensen met elkaar in contact. Ze bouwen aan een eigen netwerk, kiezen daarbij hun eigen websites. Dat leidt tot een veranderend consumentengedrag.”

Als tweede reden noemt Koiter het succes van de folders en de huis-aan-huisverspreiding. „In de afgelopen jaren zijn er steeds meer folders verspreid. En over het algemeen worden die heel goed gelezen. Op folderplaats brengen we die twee ontwikkelingen en het beste van twee werelden bij elkaar.”

En niet zonder succes. Snel na de lancering slaat het concept goed aan. Niet alleen bij de retailer, maar zeker ook bij de consument. „In korte tijd hebben we een groot serieus deelnemersveld enthousiast gemaakt. Daarin hebben we in eerste instantie ook veel tijd en energie gestoken. De retailers weten inmiddels van ons bestaan. Dat besef druppelt nu spontaan ook langzaam door naar de consument. Zonder marketinginspanningen laat het bereik van de website al een mooie stijgende trend zien. De komende tijd gaan we hier meer aandacht aan besteden. De huidige groei is eigenlijk alleen gerealiseerd door mond-tot-mondreclame van de bezoekers zelf. En dat is een heel positieve ontwikkeling.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer