Buitenland

Scholen ontwikkelingslanden passen zich snel aan tijd aan

PARIJS (AP) - Scholieren in ontwikkelingslanden zijn wellicht beter uitgerust voor de eisen van de 21e eeuw dan hun Europese en Amerikaanse leeftijdgenoten, omdat ze zich beter aanpassen aan de veranderende behoeften van de moderne samenleving.

13 September 2006 11:24Gewijzigd op 14 November 2020 04:05

Dat blijkt uit het jaarlijkse rapport ”Education at a glance” van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO), dat dinsdag werd gepubliceerd.In het onderzoek is gekeken naar het onderwijs in de dertig rijkste landen. Ook is bekeken hoe zij het doen in vergelijking met twee belangrijke landen die geen lid zijn van de OESO maar ten opzichte van de rijke landen aan een inhaalslag bezig zijn: China en India. Vorig jaar voltooiden 4,4 miljoen Chinese jongeren een universitaire of hogere beroepsopleiding, meer dan in de gehele Europese Unie. Zij vormen weliswaar een klein deel van de bevolking, maar hun aantal is groeiende.

De onderzoekers benadrukken dat de rijke landen onder druk staan om te voldoen aan de snelgroeiende vraag naar hoogopgeleiden, en waarschuwen dat de Verenigde Staten en Europa terrein verliezen omdat andere landen sneller vooruitgang boeken. Het rapport waarschuwt voor een gebrek aan ambitie bij jongeren in veel OESO-landen, wat een scherp contrast vormt met de volhardendheid waarmee ouders in ontwikkelingslanden, vooral in China en India, ervoor zorgen dat hun kinderen een opleiding volgen.

Van de OESO-landen zijn het vooral de landen in Oost-Azië die Europa en de VS steeds vaker naar de kroon steken, en daar slagen ze volgens het rapport in zonder dat veel leerlingen buiten de boot vallen. Andere landen laten een groot contrast zien tussen hoogvliegers en leerlingen die meer moeite hebben om mee te komen. Ruim een kwart van de 15-jarigen in Italië, Portugal, Turkije, de VS en Mexico presteert met wiskunde op of onder het laagste niveau.

Het gezinsinkomen blijft een rol spelen bij de schoolprestaties van kinderen in de geïndustrialiseerde landen - en in veel landen wordt de ongelijkheid juist groter door het onderwijs, in plaats dat zij erdoor wordt opgeheven. De grootste verschillen in onderwijsniveau bestaan in Duitsland, Frankrijk en Italië, de kleinste in Finland, Canada en vijf van de zes onderzochte Aziatische landen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer