Ophef over folder supermarkt Dirk
HOOFDDORP - „Zondag rustdag? Da’s maar ouderwets. De laatste dag van het weekend is juist de dag bij uitstek om leuke dingen te doen.”
Zo luidt de tekst in Lekker Doen!, het reclameblad van de Dirk van den Broeksupermarkten. Ook op internet zijn de zinsneden te lezen. De passages stuitten verschillende lezers tegen de borst. Onder meer in Rijssen is protest aangetekend.De folder vervolgt: „De zondag is genoemd naar de dag die in de voorchristelijke tijd aan de zon was gewijd. Nog niet zo lang geleden was zondag een echte rustdag, christenen mochten op deze dag alleen maar naar de kerk gaan en in de voorkamer zitten.”
Jo Karsten uit Rijssen voelt zich beledigd. Hij tekende protest aan bij de plaatselijke vestiging van Dirk van den Broek. „Ze hebben beloofd me terug te bellen. Wat hebben deze passages nou te maken met het maken van reclame voor kaas? Het slaat in die zin nergens op.”
Karsten is teleurgesteld omdat het christelijke deel van de bevolking „als achterlijk” wordt neergezet. Maar vooral: „Er verandert veel in dit land, maar God blijft Dezelfde.”
Lekker Doen! wordt wekelijks verspreid in een oplage van 2 miljoen exemplaren. Bij de redactie van het blad kwamen „meerdere klachten” binnen over de bewuste passage, zegt woordvoerder Hans Wilmink desgevraagd.
Hij heeft „absoluut begrip” voor de klachten. „We zijn een beetje naïef geweest. Het had er zo niet in mogen staan. Noch de redactie, noch de supermarktketen heeft de intentie mensen te kwetsen.”
Het eerbiedigen van de zondag is volgens Wilmink „een bewuste, goede keus van mensen.” De klagers krijgen een persoonlijke reactie. „Soms moet je een fout maken om ervan te leren.”
„Dit valt in de categorie ”dom van Dirk””, reageert woordvoerder Menno de Bruyne van de SGP-Tweede Kamerfractie. „Als christenen in bijvoorbeeld Rijssen massaal bij Albert boodschappen zouden gaan halen, of bij Henk om de hoek, heeft Dirk zijn lesje wel geleerd, denk ik.” De Bruyne noemt de reclameboodschap van het supermarktconcern „onnodig. Je stoot er mensen mee voor het hoofd. Waarom zou je dat doen?”
Het karakter van de zondag wordt op deze manier gebagatelliseerd, vindt RMU-directeur Peter Schalk. „De eerste dag van de week is een dag van vreugde waarop we elkaar mogen ontmoeten rond het Woord van de Heere.” Hij noemt Dirks reclame „goedkoop.” Verder betreurt Schalk het dat juist nu de economie zich herstelt, de zondag direct weer in het geding is. „Het is gelukkig een tijdje rustig geweest aan dat front.”
Grote werkgevers zouden moeten beseffen dat juist op zondag afstand kan worden genomen van het gejaag achter de klant aan, zegt Schalk. „En omgekeerd. Laten we elkaar de tijd en de ruimte geven om in ieder geval één dag van de week afstand te nemen van de dingen van alledag.”