Automerk verraadt gedrag chauffeur
DEN HAAG - Het gedrag van een autobestuurder is te voorspellen aan de hand van het automerk dat hij rijdt.
Dit blijkt uit het onderzoek Focus on Cars van Trendbox in opdracht van de Stichting Nederland Schoon, waarvan de resultaten maandag zijn bekendgemaakt. De stichting streeft ernaar zwerfafval terug te dringen en inzicht te krijgen in het gedrag van de automobilist ten aanzien van zwerfafval.Zo zegt de Citroënrijder weinig troep te maken - 71 procent beweert zelfs nooit rommel te laten vallen. Ook lijkt hij een sociale automobilist te zijn. Zo’n 69 procent ergert zich aan mensen die te lang links blijven rijden. De Peugeotrijder daarentegen geeft toe wel eens rommel op straat te laten vallen (43 procent) en die niet meer op te rapen. Ook zegt 30 procent van hen het niet zo nauw te nemen met de verkeersregels - 2 procent doet absoluut geen moeite zich aan de regels te houden.
Eveneens 2 procent zegt zich niet te ergeren aan fouten van anderen. Over de gehele linie ergert 50 procent van de automobilisten zich aan het rijgedrag van medeweggebruikers. Ook geeft de helft toe wel eens zwerfafval te veroorzaken, al weet 69 procent van de ondervraagden dat ze daar een boete voor kunnen krijgen.
Uit het onderzoek blijkt verder dat zo’n 76 procent van de Nederlandse automobilisten van zichzelf zegt z’n uiterste best te doen om wetten en regels niet te overtreden, Suzukirijders voorop met 90 procent. Audi- en Volkswagenbestuurders zeggen dat het minst (rond de 65 procent).
Vanuit die houding is het volgens de onderzoekers logisch dat 98 procent van alle ondervraagden het belachelijk vindt dat automobilisten afval uit hun raam in de berm of op de weg gooien.
Bestuurders van Audi’s zijn hier echter het minst stellig in. Twee procent vindt dit helemaal niet belachelijk. Van de Volkswagenrijders staat 4 procent hier onverschillig tegenover. Chauffeurs van een Volvo keuren dit met 83 procent het stelligst af. Een groot percentage van de BMW-rijders past in de categorie straatvervuiler; 13 procent van hen zegt zijn sigarettenpeuk altijd uit het raam te gooien.
Opvallend is dat automobilisten die Audi rijden de meeste kilometers per jaar maken. 49 Procent rijdt 20.000 kilometer of meer. Peugeot is een goede tweede, waarvan 41 procent met meer dan 20.000 kilometer op de jaarlijkse teller.
De Suzukirijder maakt de minste kilometers. 94 Procent rijdt minder dan 20.000 kilometer, terwijl 72 procent zelfs onder de 12.000 kilometer blijft.
De volgende automerken kwamen in het onderzoek aan bod: Audi, BMW, Citroën, Ford, Hyundai, Mercedes, Opel, Peugeot, Renault, Seat, Suzuki, Toyota, Volkswagen en Volvo.