Economie

Tekort aan treinen dreigt bij NS

UTRECHT - Duizend van de 5000 treinritten die de Nederlandse Spoorwegen dagelijks maken, worden in de nieuwe dienstregeling -vanaf 10 december- uitgevoerd met te korte treinen. Van die 1000 zijn er 400 „ernstig te kort.” Vijftig worden aangemerkt als „crisistrein.” NS zegt de geconstateerde problemen op tijd te kunnen oplossen.

Redactie economie
29 August 2006 11:22Gewijzigd op 14 November 2020 04:03

Het Hoofd Jaarplan van NS, L. Jansen, schrijft deze aantallen aan productiedirecteur N. Groot in een memo die uitlekte. Volgens het stuk zitten de NS vooral in de spits klem, omdat dan „alles is ingezet.”Behalve een materieeltekort verwachten de NS ook een groter personeelstekort dan eerder was voorzien. Dat komt volgens Jansen onder meer doordat er, volgens afspraak met het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (Locov), meer treinen rijden aan het begin en einde van de dienstregeling.

Om de problemen op te lossen, zijn de NS al even op zoek naar extra materieel, dat wordt gekocht of geleased. Ook komen de 150 oude Belgische treinstellen terug op de rails die tijdens de krapteperiode van zes jaar geleden dienst deden na eerst te zijn opgeknapt. „Dat is onze strategische reserve”, aldus NS-woordvoerder J. Krijgsman dinsdagmorgen.

Met ingang van 10 december rijden de NS dagelijks 5200 treinritten in plaats van de huidige 5000. „Die 4 procent extra kunnen we opvangen met het huidige materieel. De krapte ontstaat doordat de reizigersgroei onverwacht sterk aantrekt. In het eerste halfjaar van 2006 vervoerden we 7 procent meer reizigers, we zitten op werkdagen inmiddels op 1,1 miljoen. Onze kwaliteit verbeterde, de files groeiden en de hoge benzineprijs brengt ook meer mensen in de trein.”

Verder zoekt het bedrijf steeds naar de efficiëntste inzet van materieel, aldus Krijgsman. „We variëren continu met treinen om ze optimaal te bezetten.”

De NS hebben 2700 rijtuigen met in totaal 240.000 zitplaatsen. Het rijdend personeel bestaat uit krap 4000 conducteurs en ruim 3000 machinisten.

Bestuurder R. Berghuis van FNV Bondgenoten ziet de interne memo als een waarschuwing aan de directie in de trant van: „Er moet nu wat aan gebeuren, anders kunnen we de nieuwe dienstregeling niet uitvoeren.”

Krijgsman beaamt dit. „Achter het zinnetje over de vijftig crisistreinen -1 procent- staat dat dit probleem wordt opgelost. Dat gebeurt. En tegenover 1 procent crisis staat 99 procent niet-crisis.”

Reizigersvereniging Rover toont zich zeer bezorgd over de gevolgen van het tekort aan treinen en personeel bij de NS. „Nu al moeten in de spits veel te veel reizigers staan, soms worden ze vervoerd als haringen in een ton.”

GroenLinks presenteerde vandaag een zwartboek over de nieuwe dienstregeling. Duizenden mensen krijgen te maken met langere reistijden of moeten vaker overstappen. Tweede Kamerlid Duyvendak wil dat verkeersminister Peijs de vertragingen ongedaan maakt. Deze week is een Kamerdebat met haar voorzien.

Krijgsman: „Tegenover duizenden gedupeerden staan honderdduizenden die erop vooruitgaan. En de uitvoering van het spoorboekje wordt stukken betrouwbaarder.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer