Economie

SNS Reaal vindt markt „moeilijk”

UTRECHT (ANP) - Bankverzekeraar SNS Reaal heeft last van een „moeilijke markt.” Het bedrijf kampt met toenemende prijsconcurrentie.

18 August 2006 20:24Gewijzigd op 14 November 2020 04:01

Dat zei bestuursvoorzitter Sjoerd van Keulen vrijdag in een toelichting op de resultaten over het eerste halfjaar.De hypotheekmarkt is een van de gebieden waar SNS Reaal druk voelt. Terwijl het bedrijf streeft naar een marktaandeel van 8 tot 10 procent, liep dit aandeel in de voorbije verslagperiode terug van 8,3 naar 7,6 procent. „Er is een oorlog gaande op de hypotheekmarkt”, zei Van Keulen. „In de strijd om marktaandeel wordt er gevochten op de prijs”, aldus de topman.

SNS Reaal heeft geen zin om volledig mee te gaan in deze tendens. „Je navigeert tussen marktaandeel en marges. We gaan niet zozeer voor de laagste prijs, maar wachten liever af tot zaken keren”, lichtte Van Keulen toe. Wanneer SNS Reaal een ommekeer verwacht, bleef onduidelijk. Ook voor de tweede jaarhelft rekent het bedrijf op lastige marktomstandigheden.

De dalende inkomsten uit hypotheken drukten de groei bij de bankendivisie. De nettowinst kwam hier uit op 112 miljoen euro, slechts 3 miljoen euro meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. Een miljoenenbate uit een pakket verkochte obligaties behoedde het onderdeel voor een winstdaling.

Hoewel de verzekeringstak ook te maken had met „sterke prijsconcurrentie”, boekte de divisie een winstgroei van bijna 22 procent tot 78 miljoen euro. Dat aanwinst Nieuwe Hollandse Lloyd in de boeken werd opgenomen, speelde daarbij een rol. De verzekeraar werd vorig jaar gekocht. Verder liftte SNS Reaal mee op een algemene groei van de verzekeringsmarkt met 17,5 procent, waardoor premie-inkomsten stegen met z’n 7 procent.

De totale baten van SNS Reaal gingen in de eerste zes maanden met 13,6 procent omhoog tot 1,78 miljard euro. De nettowinst van de hele groep steeg met ruim 14 procent naar 186 miljoen euro. Voor heel 2006 rekent SNS Reaal op een winstgroei per aandeel van minimaal 10 procent. De winst per aandeel over de eerste jaarhelft is uitgekomen op 87 eurocent, 11,5 procent meer dan in dezelfde periode een jaar eerder.

Een financieel analist van zakenbank Petercam was teleurgesteld over de resultaten. „Met name de bankdivisie presteert slechter dan haar concurrenten”, was de conclusie. Ook beleggers konden geen waardering opbrengen voor de cijfers van het sinds mei van dit jaar genoteerde financiële concern. Na afloop van de handelsdag stond het aandeel ruim 10 procent in de min.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer