Sparck geeft hypotheek ondanks BKR-notering
Traditionele banken hanteren strikte regels bij het verstrekken van een hypotheek. In de praktijk betekent dit dat zo’n 600.000 Nederlanders buiten de boot vallen door een kruisje achter hun naam bij het Bureau Krediet Registratie (BKR). Nieuwkomer Sparck komt veelal wel met geld over de brug. Tegen een hogere prijs, dat wel.
De easyJet onder de hypotheekverstrekkers, zo noemt Sparck zichzelf. De jonge onderneming richt zich sinds dit jaar op de „niet-traditionele” hypothekenmarkt. De doelgroep omvat startende ondernemers, werknemers met verschillende banen en consumenten met een BKR-notering. Deze registratie bij het bureau in Tiel toont betalingsproblemen uit heden en verleden.De „bijzondere gevallen” krijgen bij een traditionele grootbank veelal nul op het rekest. De risico’s zijn simpelweg te groot, zo redeneren de geldverstrekkers. „Een bank kijkt erg zwart-wit. Stuiten de medewerkers bijvoorbeeld op een BKR-codering, dan gaan alle alarmbellen rinkelen”, vertelt financieel directeur Dennis Dijkstra van Sparck. „Bovendien werken banken met standaardprocedures. Verder onderzoek of aanvullende gesprekken zijn te duur. De scherpe prijzen in deze vechtmarkt laten dat simpelweg niet toe.”
Sparck hanteert een ander principe: „Geld moet voor iedereen beschikbaar zijn. Je moet alleen wel luisteren naar het verhaal achter de persoon.” De hyptheekaanbieder verkoopt niet rechtstreeks aan consumenten, maar werkt via tussenpersonen. Het rentepercentage ligt wel 1 tot 3 procent hoger, maximaal 0,5 procent hiervan is bedoeld ter dekking van de extra risico’s. „Onze kosten zijn disproportioneel hoger omdat we ieder dossier handmatig doornemen, een puur ambachtelijke acceptatie.”
Het idee is overgewaaid uit de Verenigde Staten en Engeland, waar deze werkwijze al langer bestaat. Dijkstra ziet een Nederlands marktpotentieel van 5 tot 10 miljard euro, goed voor een marktaandeel van 10 procent. Citibank, een van de grootste banken ter wereld, is een van de aandeelhouders van Sparck. In Nederland is sinds een jaar ook concurrent ELQ Hypotheken actief in deze nichemarkt.
Slechten jullie met deze werkwijze een beschermingswal voor consumenten?
„Ik denk het niet. Een BKR-registratie is niets meer dan een registratie. Wij zien in veel gevallen dat een BKR-codering zorgt voor een patsteling tussen twee partijen. Er zijn schrijnende gevallen, denk eens aan iemand die diverse kredieten heeft lopen met betaalachterstanden. Het is dan dikwijls een goede oplossing om alle schulden te consolideren en onder te brengen in een hypothecaire financiering. Nu lukt dat niet en staan mensen met de rug tegen de muur. Om te kunnen helpen, moet die beschermingswal juist weg.”
Accepteren jullie iedereen?
„Als iemand op grote voet leeft, zijn we terughoudend. We kunnen dan budgetbegeleiding eisen. Verder hebben we onze eigen acceptatiecriteria. Zo mogen de hypotheeklasten niet meer bedragen dan tussen 30 en 40 procent van het netto-inkomen. Verder financieren we tot 95 procent van de vrije verkoopwaarde met een maximum van 600.000 euro. In de afgelopen periode hebben we 50 procent van de aanvragen afgewezen. Je kunt hier niet twintig keer je jaarinkomen lenen.”
Kunnen louche tussenpersonen jullie product niet misbruiken in hun jacht naar provisie?
„Sinds 1 januari geldt de Wet financiële dienstverlening. Door de eisen van deze wet wordt het kaf van het koren gescheiden. Wij doen alleen zaken met geregistreerde tussenpersonen. Bovendien krijgen zij bij ons niet meer provisie dan bij andere banken.”