Economie

Binnen drie dagen antwoord op vraag Europese burger

Burgers uit EU-lidstaten moeten voortaan binnen drie dagen antwoord krijgen op prangende vragen over erkenning van diploma’s of arbeidscontracten in andere landen, overheveling van sociale zekerheid of uitbetaling van pensioenen in andere landen. Zij kunnen daarvoor naar het speciale telefoonnummer 00800-67891011 bellen, dat in alle lidstaten vanaf maandag hetzelfde zal zijn.

ANP
22 July 2002 14:28Gewijzigd op 13 November 2020 23:42

Telefonisten zullen vragers zo snel mogelijk met juristen of andere specialisten in contact brengen. Daarnaast komt er voor bedrijven en instanties die met grotere problemen kampen, zoals ingewikkelde vragen over de werking van de interne marktwetgeving, een netwerk van hulpdiensten in alle lidstaten. Dit zogenoemde Solvit-netwerk (Solve It, Los het Op) dient binnen tien weken met oplossingen of voorstellen voor bemiddeling te komen.

De woordvoerder van eurocommissaris Bolkestein (interne markt) wilde maandag niet zeggen hoeveel de twee nieuwe diensten gaan kosten. Hij stelt dat het gaat om Europees belastinggeld, „dat nuttig zal worden besteed”. „Bovendien zal snelle hulp burgers en bedrijven veel geld besparen.” Daarnaast zullen beide hulpdiensten de bestaande voorlichtingskantoren van de Europese Commissie in alle lidstaten veel werk uit handen nemen. Dat werkt ook besparend, meent de woordvoerder van Bolkestein.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer