Computerwinkels willen zwarte lijst
ZEIST (ANP) - Distributeurs van computers die hun waren leveren aan vage winkeltjes op internet, krijgen wellicht te maken met een koopstaking van computerwinkels.
De NLCW, de brancheorganisatie van de computerwinkels, kondigde donderdag aan groothandels die de branche vervuilen op een zwarte lijst te willen plaatsen.„Wij hebben niets tegen voorraadhoudende webshops. Maar wat je nu steeds meer ziet, is dat vrachtwagenchauffeur Piet een webwinkel begint naast z’n gewone baan. In feite levert de distributeur gewoon meteen aan de klant, met als gevolg dat Piet met 1 procent marge genoegen kan nemen”, legt secretaris Toon Klaassen van de NLCW uit.
Het fenomeen neemt hand over hand toe, zegt Klaassen. „Het zijn er nu al honderden. Een jaar geleden nog maar enkele.”
De klant is uiteindelijk de dupe, meent Klaassen, want service geeft Piets webshop niet. „Als er wat is, kan hij nergens terecht. Mail wordt niet beantwoord”, stelt de secretaris. De NLCW wil overleggen met distributeurs over de „verloedering van de branche.”
Klaassen hoopt dat de meer dan 175 Nederlandse computerwinkels die bij zijn vereniging zijn aangesloten, onwillige groothandels gaan boycotten. „We zien dan wel wat er gebeurt, als ze een maandje niet aan de winkels kunnen leveren.”
Bij distributeur McDos in Nijmegen kijken ze anders aan tegen de webwinkels. „Voor ons is het onderscheid tussen de webwinkels moeilijk te maken. Voor zover ik kan zien, zijn webwinkels bijna nooit voorraadhoudend”, reageert salesmanager Niels Duijndam. „Wij kunnen niet nagaan wat er met de prijzen gebeurt. De prijzen die wij rekenen, hangen af van het bestelgedrag.” Hij voegt eraan toe dat sommige distributeurs zelfs een eigen website hebben om rechtstreeks aan de consument te verkopen. McDos stelt dat vooral mensen met verstand van computers bij een webwinkel kopen. Computerwinkels moeten zich richten op service aan klanten die niet online willen winkelen.
Klaassen erkent dat. „We moeten langs twee wegen werken. Enerzijds het ontmoedigingsbeleid. Maar we moeten ons ook richten op service voor de consument.”