Kromme tuinroos past in woest boeket
Op de bloemenveiling in Aalsmeer werden vorig jaar bijna 2 miljard rozen aangevoerd. Met rechte stelen, want dat moet voor de veiling. De bloemen vertrokken onmiddellijk naar alle windstreken. Een klein deel ervan kwam terecht bij bloemsierkunstenaar Aad van Uffelen uit Naaldwijk. Toch verkiest hij soms kromme stelen boven rechte.
Net als de meeste mensen heeft Van Uffelen een speciaal plekje in zijn hart voor rozen. Het verbaast hem niet dat ze op nummer 1 in de top tien van bestverkochte snijbloemen staan. „De roos is een bloem waar we een heel bijzonder gevoel bij hebben”, zegt hij bedachtzaam. „Hij staat voor schoonheid, zuiverheid, liefde, vriendschap, romantiek. De roos zit in bijna elk trouwboeket. Ik kan mijn vrouw geen groter plezier doen dan haar een bos rozen te geven. Als iemand rozen cadeau krijgt” -zijn stem daalt veelbetekenend, er klinkt iets van ontzag in door- „heeft die zoiets van: Wauw.”De roos is en wás nummer 1. De toplijsten op Van Uffelens website www.dutchflowerlink.nl gaan terug tot 1998; Rosa prijkt onveranderd bovenaan. De Aalsmeerse veiling -naar eigen zeggen de grootste rozenveiling ter wereld met een assortiment van 400 soorten- laat zien dat de aanvoer met het jaar stijgt. In 2003 arriveerden er 1854 miljoen stuks, in 2004 waren het er 1930 miljoen en in 2005 1979 miljoen. Ook bij Flora Holland, een andere grote speler op de bloemenmarkt, scoort de roos het hoogst.
De tulp en de troschrysant strijden steevast om de tweede plaats. Ter vergelijking: van de eerste werden er in 2005 in Aalsmeer 668 miljoen aangevoerd, van de tweede 545 miljoen. Verklaarbaar, aldus Van Uffelen: „De tulp is bijna het icoon van Nederland. De chrysant staat lekker lang en is bij uitstek geschikt voor tafelstukjes.”
Van Uffelen, die sinds 1965 werkzaam is in de bloemenbranche en veertien boeken over bloemsierkunst schreef, weet dat de snijbloementoptien „redelijk stabiel” is. Bloemen zitten dan ook niet zozeer vast aan trends, ze staan er eerder boven en worden erin gepast. Als voorbeeld noemt Van Uffelen de trend Outside In van Bloemenbureau Holland.
„De gedachte daarachter is: er is geen grens meer tussen binnen en buiten, we halen de natuur in huis. Hoe vertaal je dat in een bloemstuk? Door een grove, wilde bundeling te maken waar wat ranken uitspringen, met stoere materialen, zoals touw, takken en jute. Als bloem kun je dan de tuinroos kiezen, met zijn heerlijke geur. En dan liefst één met een wat kromme steel. Dat geeft een natuurlijker beeld dan zo’n lange, rechte paal. Ik ben blij dat ik bij kwekers terechtkan voor tweede en derde keus. De kromme zijn het mooist, dáár word ik enthousiast van.”
Het lastige voor de bloemendetailhandel is dat er dit jaar „een ongelooflijke hoeveelheid” trends naast elkaar bestaat. „Wel dertig, veertig tegelijk”, zegt Van Uffelen. Diverse organisaties en allerlei woontijdschriften komen elk met hun eigen ideeën. Tegelijk ligt daar een uitdaging voor de bloemist. Hij kiest uit dat alles en zet er zijn stempel op. „Als je een bedrijf hebt met een vaste klantenkring, moet je daar je boeketten op richten. De vakman vertaalt de wensen van zijn klant in bloemen.”
Originaliteit en creativiteit zijn belangrijke wapens in de strijd tegen supermarktbloemen en benzinepompbossen, weet Van Uffelen. Weliswaar bleek uit het vorige week gepresenteerde Marketingrapport Bloemenzaken 2006 -waaraan 200 ondernemers uit de bloemenbranche meewerkten- dat de concurrentie moordend is en dat het marktaandeel van speciaalzaken de afgelopen jaren met 1 tot 2 procent afnam. De bevlogen bloemenkunstenaar wéét het wel: „Bij de supers koop je een bos van twintig rozen voor zóveel en op de weekmarkt duwen ze je drie bossen voor de prijs van twee in handen.” Maar: „Dan kun jij er als bloemist voor kiezen één roos te gebruiken. En hoe!”
Dit is het zevende deel in een serie. Volgende week donderdag deel 8.