„Terugroepactie Dell schade én reclame”
NEW YORK - De Amerikaanse computergigant Dell haalt 4,1 miljoen laptopbatterijen terug omdat er zes in brand zijn gevlogen. In plaats van pure schade kan dat reclame voor Dell betekenen.
De terugroepactie van de computerfabrikant is de grootste in de geschiedenis van de consumentenelektronica. Dell besloot maandag tot de maatregel nadat zes accu’s oververhit zijn geraakt en in brand vlogen. Voor Dell is het op zijn minst de derde terugroepactie in vijf jaar.Dat de actie 300 miljoen dollar zou gaan kosten, weigert Dell te bevestigen. Maar behalve een enorme kostenpost zou dit voor Dell zelfs reclame kunnen betekenen, zegt Stijn Franken, een in productaansprakelijkheid gespecialiseerde advocaat woensdag in nrc.next.
Volgens hem kunnen wachten op meer klachten en een kop-in-het-zandstrategie „desastreus” uitpakken. „Recall is om twee redenen goed. Het bedrijf komt in het nieuws. En uiteindelijk is het toch met iets positiefs, namelijk het actief optreden tegen dreigende schadeclaims.”
Bedrijven kiezen er tegenwoordig eerder voor om producten terug te halen dan vroeger, aldus Juliëtte Oolders in dezelfde krant. „De gevolgen van verlies van consumentenvertrouwen kunnen veel groter zijn dan de kosten van een terugroepactie. Snel handelen en efficiënt communiceren zijn de basisprincipes.”
De bewuste batterijen zijn door Sony geproduceerd en werden gebruikt in notebooks die tussen 1 april 2004 en 18 juli dit jaar zijn verkocht. De accu’s kwamen in 18 procent van de in die periode geleverde 22 miljoen Dellcomputers, in onder meer de modellen Latitude en Inspiron. Bezitters van een laptop van Dell kunnen op www.dellbatteryprogram.com controleren of hun batterij veilig is of niet.
In Europa, het Midden-Oosten en Afrika, gebiedsdelen die Dell als één markt beschouwt, zijn 900.000 laptops met de gewraakte accu verkocht. Een woordvoerder van Dell Nederland zei niet om hoeveel exemplaren het in Nederland gaat.
Oprichter Michael Dell verklaarde accu’s van Sony te blijven afnemen.