Gouds stroopkoekje back in business
GOUDA (ANP) - De Punselie, het wereldberoemde stroopkoekje uit Gouda, is hard op weg naar een internationale comeback. Directeur Ron Punselie heeft nieuwe afzetmarkten in Engeland, Zwitserland en Amerika gevonden nadat de Punseliemarkt instortte door de aanslagen in de VS in 2001.
De koekjesfabriek in Gouda zat na 11 september 2001 nagenoeg aan de grond. Meer dan de helft van de geproduceerde Punselies ging namelijk naar vliegmaatschappijen die ze per stuk, in oranje folie met het Goudse stadhuis erop, aan hun klanten serveerden. Maar na de aanslagen gingen veel luchtvaartmaatschappijen failliet of moesten bezuinigen en schrapten de stroopkoekjes van het menu.Punselie zag zich vorig jaar zelfs genoodzaakt de fabriekspanden in de Goudse binnenstad te verkopen, inclusief de historische bakkerij die sinds 1872 in het bezit is van de familie. Nu is de koekjesfamilie slechts huurder.
Om nog meer geld te genereren, schreef het bedrijf vorig jaar obligaties van 25 euro uit. Kopers hebben als bonus recht op een rondleiding door de koekjesfabriek. De eerste ronde heeft inmiddels 98.000 euro opgeleverd. Punselie heeft echter 800.000 euro nodig om het bedrijf weer helemaal in de lift te krijgen. Daarom begint binnenkort, vergezeld van een nog geheime ludieke actie, een tweede ronde.
Tot 31 juli 2007 blijft Punselie nog in Gouda, daarna gaat de fabriek tegen de vlakte en moet het bedrijf op zoek naar een nieuwe locatie. Het liefst in de regio, maar dat blijkt nogal moeilijk omdat de productielijn 55 meter lang is. Daar rollen per uur 60.000 koekjes van af. De twee monumentale panden aan de Spieringstraat, waar de overgrootvader van directeur Ron Punselie in 1872 zijn bakkerij vestigde, hoopt de familie te behouden door ze terug te kopen of te huren. Daar moeten dan de verkoopafdeling en een koekjesmuseum komen.
De beroemde stroopkoekje van de van oorsprong Zwitserse familie Punselie is ooit begonnen als Gouda Ruitje, een topper in het assortiment van bakker Johannes Punselie. Bertus Punselie besloot in 1945 twee Gouda Ruitjes op elkaar te plakken met een karamelstroopvulling, ter vervanging van de destijds duurdere Goudse stroopwafel.
Nadat kruidenier Albert Heijn interesse kreeg in het koekje, was de Punselie al snel in bijna elke Nederlandse supermarkt te verkrijgen. Niet veel later was de lekkernij ook in het buitenland te koop. In 1976 ging KLM de Punselies in eenhapsverpakking aan passagiers uitdelen. Tal van vliegmaatschappijen volgden dit voorbeeld.