Binnenland

Isala klinieken pakken tekort aan via lager ziekteverzuim

De door interne conflicten geplaagde Isala klinieken in Zwolle willen een miljoenentekort wegwerken door onder meer het ziekteverzuim onder het personeel terug te brengen. Met deze maatregel moet het tekort aan het einde van dit jaar zijn verdwenen.

Van onze correspondent
19 July 2002 08:22Gewijzigd op 13 November 2020 23:42

De raad van bestuur van Isala klinieken maakte dit donderdag bekend bij de presentatie van de jaarcijfers over 2001. Het ziekenhuis sloot 2001 af met een positief resultaat van 1,4 miljoen euro. In het eerste kwartaal van 2002 werd het budget echter met 4,7 miljoen euro overschreden. Inmiddels loopt het tekort iets terug.

Het ziekteverzuim onder het personeel is vorig jaar met 1 procent gedaald tot 6,3 procent. „Dat moet eind dit jaar verder gedaald zijn tot 5,3 procent”, zei K. Visser, voorzitter van de raad van bestuur. Verder moet er geld bespaard worden door functies te concentreren op een van de twee locaties van de klinieken. Ook gaat de zorginstelling bezuinigen op de materiaalkosten. Daar staat tegenover dat er uit eigen middelen 2 miljoen moet worden uitgetrokken voor de gestegen loonkosten. Dit is een gevolg van de afsluiting van nieuwe CAO’s en de veranderde functiewaardering op diverse plaatsen in de organisatie.

Bij Isala klinieken werken ruim 6000 mensen. Het ziekenhuis schrijft het tekort aan personeel behalve aan ziekteverzuim toe aan steeds duurdere patiëntenzorg. De Isala klinieken (de ziekenhuizen Sophia en Weezenlanden) in Zwolle hebben vorig jaar meer patiënten geholpen dan het jaar daarvoor. Ook zijn de wachtlijsten flink ingekort. Deze lijn werd in de eerste helft van dit jaar voortgezet.

Vorig jaar steeg het aantal dagopnamen met 10 procent en het aantal meerdaagse ziekenhuisopnamen met een kleine 7 procent. De gemiddelde wachttijd voor een opname daalde spectaculair met 40 procent van 85 dagen tot 50 dagen. Voor hartchirurgie bestaat echter nog steeds een wachttijd van 250 dagen, iets wat in de ogen van Visser onaanvaardbaar hoog is. Het probleem wordt veroorzaakt door gebrek aan personeel.

De kortere wachtlijsten zijn het resultaat van het besteden van zogenaamde wachtlijstgelden van het Rijk en het openen van extra operatiekamers.

Afgelopen maandag zijn twee externe deskundigen aangetrokken die de Isala klinieken moeten adviseren in het conflict met de medische staf. Het betreft drs. H. Beijer van adviesbureau Zorgconsult en de Amsterdamse hoogleraar D. J. van der Leest. Zij komen naar verwachting eind augustus met een rapportage die moet leiden tot herstel van het vertrouwen.

De komende jaren hoopt het ziekenhuis op verscheidene plaatsen te gaan bouwen. Bij de locatie Sophia begint volgend jaar de bouw van een compleet nieuw hospitaal, waarin uiteindelijk zowel het Sophiaziekenhuis als de Weezenlanden onderdak krijgt. Bovendien wordt de polikliniek in Kampen uitgebreid. Dat komt ten goede aan de zorg voor chronisch zieken.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer