Reclamebureaus ontevreden ondanks winsten
AMSTERDAM (ANP) - Reclame- en communicatiebureaus hebben vorig jaar hun rendement sterk verbeterd.
Volgens cijfers van de brancheorganisatie VEA (Vereniging van communicatie-adviesbureaus) is het rendement in 2005 ten opzichte van het voorafgaande jaar met 5 procentpunten gestegen tot 8,1 procent. Het gaat om het gemiddeld rendement over het bruto bureau-inkomen. Daarmee blijft de winstgevendheid echter achter bij de internationale norm van 15 à 20 procent.VEA-directeur Frans Blanchard zei vrijdag dat ook onvoldoende wordt verdiend om toereikend te kunnen investeren. Hij wijt het lage rendement aan geldverspilling die mede wordt veroorzaakt door het groeiend aantal bureaucompetities. Dat zijn door opdrachtgevers georganiseerde bijeenkomsten waar reclamebureaus wordt gevraagd hun beste ideeën naar voren te brengen. Dat drijft de kosten aanzienlijk op. Het kost de bureaus volgens VEA-directeur Frans Blanchard een kwart van hun rendement.
Hij zei dat er meer pitches zijn waarin excessen voorkomen en bestaande afspraken niet worden nagekomen. Blanchard doelde op de forse investeringen voor campagnepresentaties, de toename van het aantal deelnemers en op het verwerken van gepresenteerde ideeën door opdrachtgevers die daarvoor niet betalen. Ook is de periode waarin een reclamebureau voor een opdrachtgever werkt vaak korter dan voorheen.