„Kleur moet gezond eten aanduiden”
BRUSSEL (ANP) - Simpele groene en rode stippen op de voorkant van verpakkingen moeten aangeven of koekjes, kant-en-klaarmaaltijden en andere etenswaren gezond zijn of niet. De huidige tabelletjes en getallen op de achterkant zijn te ingewikkeld.
Dat vinden een werkgroep van de Europese Consumentenbond, PvdA-Europarlementslid Corbey, diverse supermarktketens, het Nederlandse ministerie van Volksgezondheid en anderen. De groep vroeg de Europese Commissie woensdag het kleurensysteem in de hele EU in te voeren.„Consumenten willen graag gezond eten”, aldus Corbey. „De voorkant van een verpakking moet simpel aangeven of een product veel vet, suiker of zout bevat.”
Bij keuze tussen producten met rode en met groene stippen op de voorzijde bleken testpersonen veel gezondere producten te kopen. Zo zag de Britse winkelketen Sainsbury’s de verkoop van kant-en-klaarmaaltijden met rode stip 35 procent dalen binnen twaalf weken. De verkoop van groenestipmaaltijden steeg 7 procent.
Vette pepersteaks van het Britse Tesco vonden 26 procent minder aftrek toen de fabrikant er diverse rode stippen op plakte. Onderzoeken tonen verder dat de kleuren fel moeten zijn. Consumenten vonden pastelkleuren geheimzinnig.
Een topambtenaar van de Europese Commissie, het dagelijks bestuur van de EU, toonde zich woensdag zeer geïnteresseerd in de conclusies. Naar verwachting presenteert Europees commissaris Kyprianou (Volksgezondheid) volgend jaar wetsvoorstellen voor aangepaste etiketten.
Nieuw is dat de aanduidingen voor vet, suiker en zout op de voorkant moeten komen. „De vraag is niet of het op de voorkant moet, maar hoeveel informatie op de voorkant moet”, zei topambtenaar Robert Madelin van het gezondheidsdepartement van de Europese Commissie.
PvdA-politica Corbey vond de reactie van de Brusselse topambtenaar slap en teleurstellend. „Hij wil inzetten op een wet. Voordat die rond is ben je vijf jaar verder. Liever zie ik een afspraak tussen bedrijven. Dat werkt net zo goed: ik denk dat consumenten geen producten meer zouden kopen zonder het kleurensysteem.”
Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) is tegen rode kleuren om ongezonde producten aan te duiden. „We willen gezonde producten kenmerken door een kleur”, zegt Marc Jansen, hoofd consumenten kwaliteit van CBL.
De brancheorganisatie van supermarkten vindt de discussie over kleuren achterhaald. „Brussel kan hoog en laag springen: wij gaan geen rode stickers plakken. Ik chargeer een beetje, maar consumenten weten heus wel dat een ijsje meer calorieën bevat dan een krop sla.”