Economie

Gemak creditcard kent ook keerzijden

Creditcards zijn reuze makkelijk, vooral in het buitenland. Legio aanbieders met evenzovele voorwaarden maken de keuze niet eenvoudig. Bovendien heeft gemak ook zijn keerzijden.

Frank van de Beek
23 June 2006 22:26Gewijzigd op 14 November 2020 03:52
…addertjes onder het gras…
…addertjes onder het gras…

Hoewel het gebruik toeneemt, is Nederland geen land van creditcards. Nederlanders betalen vrijwel alles met de debetcard, ofwel de pinpas. Het verschil? Bij een pinpas wordt het bedrag direct van de rekening afgeschreven, een creditcard biedt enkele weken respijt.In veel andere landen staat de creditcard hoger aangeschreven. Zo kopen Amerikanen bijna alles op de pof. Wie echter deze zomer tolwegen in het buitenland gebruikt, kan dikwijls ook slechts terecht met zijn creditcard. Alleen een betaalpas volstaat niet.

Een creditcard biedt meer voordelen. Veel aanbieders koppelen bijvoorbeeld een aankoopverzekering aan hun product. Daarmee zijn aankopen voor een bepaalde periode verzekerd tegen diefstal of beschadiging. Verder kennen veel kaarten een zogeheten chargebackregeling. Komt een boek beschadigd aan of laat de levering op zich wachten, dan wordt het bedrag teruggestort.

Nederland kent vier grote merken: Mastercard (3,8 miljoen kaarten in omloop), Visa (1,9 miljoen), American Express (250.000) en Diners Club (39.000). Banken en creditcarduitgevers exploiteren vervolgens de kaarten.

Zo maken de grote banken veelal gebruik van Mastercard. Er zijn echter ook detaillisten die in samenwerking met financiële instellingen kaarten uitgeven. Van Bijenkorf tot Van der Valk en van Piet Zoomers tot Dixons, allemaal bieden ze een eigen variant aan. Soms krijgt een klant zelfs ongevraagd een kaart door de bus.

Elke aanbieder stelt zijn eigen voorwaarden. Ook de tarieven lopen sterk uiteen. Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat de jaarlijkse kosten uiteenlopen van 9,95 euro voor een Holland Visa Creditcard tot 550 euro voor een Platinum Card van American Express.

Eenvoudig een keuze maken uit de wirwar van aanbiedingen is er niet bij. Van een doolhof wil woordvoerder Manon van Heems van PaySquare echter niet spreken. PaySquare is een dochteronderneming van Interpay en bezit de licentie om Visa en Mastercard uit te geven.

Volgens Van Heems zorgt betalen met de creditcard in het buitenland niet voor extra risico’s. „Als je ergens kunt afrekenen met bijvoorbeeld de Mastercard, mag je ervan uitgaan dat de ondernemer zijn zaakjes op orde heeft. Niet iedereen komt zomaar in aanmerking voor een acceptatiecontract. En betalen met de creditcard kost in eurolanden niets extra’s.”

Op het eerste gezicht biedt een creditcard enkel gemak. Toch zitten er enkele addertjes onder het gras. Zo moet verlies of diefstal bij iedere aanbieder zo snel mogelijk worden gemeld. Veel partijen eisen echter een melding binnen 24 uur. Komt de gedupeerde pas later tot de ontdekking dat zijn kaart is verdwenen, dan is hij zelf verantwoordelijk voor de financiële schade. „Laat uw spullen nooit onbeheerd achter”, is daarom het belangrijkste advies van Van Heems.

Later betalen is een voordeel. Immers, er is sprake van gratis krediet. Wie echter niet kan betalen als de uiteindelijke rekening in de bus valt, heeft een probleem. Als er geen aparte kredietovereenkomst is afgesloten, berekent de exploitant de rente vanaf het moment van aankoop. Weg gratis krediet. Bovendien zijn de leentarieven fors: op dit moment bedraagt de maximale rente 21 procent, vanaf 1 juli mag nog 16 procent in rekening worden gebracht. Gemak heeft ook schaduwkanten.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer