Cabrio met klepje zus, schuifje zo

In vergelijking met enkele jaren geleden heeft Opel op dit moment een zeer aantrekkelijk modellenprogramma. De vormgeving is van een grauwsluier ontdaan en dat levert een moderne reeks prettig ogende auto’s op, die ondanks hun verschillen toch één familie vormen. De Opel Astra TwinTop is er een goed voorbeeld van.

23 June 2006 13:27Gewijzigd op 14 November 2020 03:52
u18,1,0De strakke lijnen van alle moderne Opelmodellen zijn ook bij de nieuwe Astra TwinTop terug te vinden. Foto’s Tony Vos
u18,1,0De strakke lijnen van alle moderne Opelmodellen zijn ook bij de nieuwe Astra TwinTop terug te vinden. Foto’s Tony Vos

De hele Astrareeks valt op door zijn originele verschijningsvorm. De drie- en vijfdeurs versies, de stationwagon en nu ook de TwinTop hebben ieder hun eigen kenmerken en aantrekkelijkheden. Maar allemaal beschikken ze over een breed front met forse, metaalkleurige balk en fraai samengestelde koplampen achter helder glas. Meteen daarachter beginnen de verschillen.De TwinTop is de eerste cabriolet in de Kadett/Astrafamilie sinds vele generaties waarbij Opel niet de hulp van de Italiaanse specialist Bertone ingeroepen heeft. Het merk combineert een coupé en cabriolet in één model, zoals de meeste concurrenten in dit segment inmiddels gedaan hebben. Het prachtige variodak klapt in drie delen op elkaar, terwijl tot nu toe een tweedelig dak gebruikelijk was. Dat betekent dat het pakket compacter is en minder bepalend voor de vormgeving. Dat verklaart meteen waarom de Astra TwinTop een behoorlijk elegante verschijning is, waarbij het niet uitmaakt of het dak nu open of gesloten is.

Een tweede pluspunt van de driedelige kap is dat de voorruitomlijsting niet overdreven ver boven de voorpassagiers is doorgetrokken. De invloed op het bagagevolume is helaas negatief: die ruimte halveert van 440 naar slechts 205 liter. Bovendien is de bagageruimte nauwelijks toegankelijk als het dak in de kofferbak ligt. Opel heeft daar iets op gevonden. Met een druk op een rode knop komt het dak iets omhoog, waardoor meer toegang geboden wordt. Maar dit proces duurt eigenlijk veel te lang.

Veiligheid
Het openen en sluiten van de kap is en blijft een waar schouwspel. Het valt bij de Astra op dat er wel heel veel bewegende delen zijn. Verschillende kleine klepjes en schuifjes worden elektrisch in stelling gebracht of verdwijnen juist. Je moet er niet aan denken dat een Astra TwinTop een serieuze achterschade oploopt en moet worden hersteld.

De bedieningsknop zit boven de voorruit en moet tijdens het hele proces worden vastgehouden. Ook is het van belang dat een rolhoes in de bagageruimte is uitgetrokken, anders weigert de kap dienst. Dit is speciaal gedaan om te voorkomen dat iemand de kap opent, terwijl de volledige bagageruimte vol zit. Veiligheid voor alles dus. Dat geldt ook voor de elektrische zijruiten, die alle vier een klembeveiliging hebben. Toch was het al de tweede Opel die we recent reden waarbij een van de ruiten elektronisch voor de gek gehouden werd en na het sluiten van de kap niet meer in dichte positie terugkwam.

Dieselmotor
Steeds meer merken bieden een dieselmotor in hun cabriolet. Niet vreemd als we bedenken dat vorig jaar meer dan de helft van alle nieuwe auto’s op de Europese markt met een dergelijke motor werd verkocht. En de fraaie kapconstructies maken het steeds gemakkelijker om het hele jaar door omringd met alle comfort in een cabriolet te rijden.

Opel monteert in de Astra TwinTop de bekende 1,9 liter zestienklepper, die een vermogen voortbrengt van 150 pk. Dat is beslist royaal, maar de werkelijke kracht laat zich uitdrukken in het enorme koppel van 320 Nm dat bovendien tussen 2000 en 2750 tpm volledig vlak verloopt. In de praktijk komt het erop neer dat de bestuurder van de TwinTop -ongeacht snelheid en gekozen versnelling- gewoon het gaspedaal kan intrappen om de auto direct te laten reageren. Dat is ook goed te merken in de prestaties, zoals de acceleratie van 0 tot 100 km/u in 10,2 seconden en een top van 213 km/u.

Alleen bij het starten is bij een geopende kap in de verte het typische dieselgeluid te horen. Daarna verdwijnt dat volledig en is alleen aan de enorme trekkracht onderin voelbaar dat het hier om een diesel gaat. Het prettige verbruik van boven de 1 op 15 is een extra argument om voor de genoegens van de diesel te kiezen.

Smalle achterbank
Opel zet de Astra TwinTop neer als een echte vierzitter. En de auto maakt dit ook redelijk waar, alleen is de achterbank merkbaar smaller dan bij een gesloten model uit de reeks. Ook is er een groot verschil in de hoeveelheid wind die met name van achteren komt. Door de vrij lange zijruiten zitten bestuurder en voorpassagier behoorlijk in de luwte, maar achterin slaat de bries iedereen om de oren. Met gesloten kap is de Astra enorm stil en keurig vrij van hinderlijk windgeruis. Wel valt op dat de achterruit relatief smal is en er zodoende sprake is van behoorlijke dode hoeken.

Opel levert de Astra TwinTop in de Enjoy- en Cosmo-uitvoering; de Cosmo biedt onder andere een cruise control, andere vloermatten, een regen- en lichtsensor en, het meest opvallende, een zogenaamde Popup Rollbar. Bij een dreigende koprol komt deze automatisch in stelling om de inzittende meer overlevingsruimte te bieden.

De Astra TwinTop heeft volgens Opel een sportief afgestemd onderstel, maar toch is dat behoorlijk comfortabel. De auto is gewoon goed in balans. En hoewel de carrosserie bij gesloten dak iets stijver aanvoelt, blijft de torsie zeer binnen de perken. In ieder geval is de stuurkolom behoorlijk vrij van hinderlijke trillingen.

De Astra TwinTop 1.9 CDTI in Cosmo-uitvoering kost 38.245 euro. Voor 36.350 euro staat de Enjoy klaar en wie de 1.6 liter 16V benzinemotor uitkiest, kan voor 28.850 euro op weg.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer