„Langere reistijd naar noorden onacceptabel"
DEN HAAG (ANP) – Treinreizigers moeten vanaf volgend jaar niet langer in de trein zitten dan nu wanneer ze van Rotterdam of Den Haag naar Groningen of Enschede gaan. Een langere reistijd (10 minuten), zoals nu voorzien in de nieuwe dienstregeling van de NS, vindt een grote meerderheid in de Tweede Kamer „onacceptabel", zoals VVD’er Pieter Hofstra het woensdag formuleerde.
De Tweede Kamer heeft in discussies over de nieuwe dienstregeling herhaaldelijk het belang van een goede bereikbaarheid van de zogenoemde ’landsdelen’ onderstreept. Het noorden, oosten en zuiden van Nederland moeten vanuit de Randstad goed bereikbaar blijven per trein, vinden de Kamerleden.De Kamerfracties van CDA, PvdA, VVD, SP en GroenLinks willen dat staatssecretaris Melanie Schultz Van Haegen van Verkeer en Waterstaat een stokje steekt voor de langere reistijden.
Reizigers vanuit de Randstad naar het noorden en oosten moeten vanaf 2007 vaker overstappen in Amersfoort. Door die wisseling van treinen zal de reis soms 10 tot 15 minuten langer duren dan volgens het huidige rooster. Nu kunnen ze op rechtstreekse intercity’s stappen.
Het extra overstappen is het gevolg van de nieuwe opzet van de dienstregeling, die de NS volgend jaar wil invoeren. Het huidige rooster, waarvoor de basis in 1970 werd gelegd, voldoet niet meer. Een groei van het aantal reizigers en goederen dat per trein door Nederland vervoerd wordt, kan deze regeling amper bieden. Door treinen vaker over kortere trajecten te laten rijden, zoals het nieuwe plan regelt, kan die groei wel plaatsvinden. Daarvoor moeten reizigers wel wat vaker overstappen.
De NS presenteerde woensdag de gedetailleerde uitwerking van de nieuwe dienstregeling. Het consumentenplatform Locov, waar onder meer reizigersorganisatie Rover en de Consumentenbond in zitten, mag advies geven. In een eerste reactie zet Rover „nogal wat vraagtekens" bij de uitwerking.