Marktbezoeker krijgt 50 euro
AMSTERDAM (ANP) – Voorbijgangers op de Amsterdamse Albert Cuyp kijken vreemd op als ze woensdagochtend zomaar uit het niets 50 euro krijgen aangeboden. Sommigen lopen gauw door, omdat ze het zaakje niet vertrouwen.
Maar het oranjekleurige briefje dat hen onder de neus wordt gedrukt, is toch wel degelijk echt. Gulle gever is Gubba, een gloednieuwe website waar mensen terecht kunnen voor duurzame producten en diensten.Initiatiefnemer David van Brakel geeft in totaal 2000 euro weg. De actie is symbolisch bedoeld en moet mensen bewust maken van hun koopgedrag. Degene die belooft de 50 euro te besteden aan maatschappelijk verantwoorde producten, zoals biologische koffie of niet door kinderarbeid gemaakte kleding, mag het geld in zijn zak steken. Dat briefje is gemakkelijk verdiend, want vrijwel ieder antwoord op de vraag hoe je het geld wilt besteden, wordt geaccepteerd.
De eerste gelukkige weigert de 50 euro echter. „Ik heb genoeg geld en werk ook al aan een beter wereld. Het is beter besteed aan iemand anders". Van Brakel laat zich echter niet uit het veld slaan en tackelt de volgende voorbijganger. Hierbij heeft hij meer succes. „Ik wil het geld graag uitgeven aan verantwoorde kleding, groenten en fruit en een cadeautje voor mijn dochtertje", zegt Isabel de la Cruz uit de Bijlmer. Maar als ze even later weer langs loopt en haar aankopen laat zien, blijkt dat ze stiekem een nieuwe tas voor zichzelf heeft aangeschaft.
De meeste marktbezoekers beloven toch echt plechtig het geld goed uit te geven. „Anders zou ik me heel schuldig voelen", merken diverse mensen op. Ook Thomas de Leeuw uit Schiedam heeft toegezegd dat hij voortaan zal kijken of het maatpak dat hij draagt op een eerlijke manier is vervaardigd. Hij geeft toe dat hij nooit biologische producten koopt, maar is „100 procent" zeker dat hij de 50 euro op een verantwoorde manier zal besteden. „Ik ga eens kijken of er ook bierbrouwers zijn die iets goeds doen voor de wereld, dan ga ik me met dat merk bezatten", grapt hij.
Op de internetpagina van Gubba komen diverse bedrijven, zoals Eneco, PGGM, Triodos en The Body Shop, samen. De site springt in op vraag en aanbod van zowel duurzame bedrijven als consumenten die bewust willen leven. Het is de bedoeling dat uiteindelijk meer bedrijven zich aansluiten bij het initiatief.