NS heeft moeizame dag vol met mankementen
Kapotte treinen, een wisselstoring en een gebroken bovenleiding hebben vrijdag bij de spoorwegen tot ernstige vertragingen geleid. De eerste problemen deden zich in de ochtendspits voor en op het drukke traject Amsterdam–Utrecht. Dat heeft de Railverkeersleiding in Utrecht laten weten.
Bij Abcoude ging vrijdagmorgen een trein kapot. Daardoor reden er minder treinen tussen Amsterdam en Utrecht en kwam de stoptreindienst tussen Amsterdam en Woerden stil te liggen. De treinreizigers kregen te maken met vertragingen die konden oplopen tot een halfuur. Aan het einde van de ochtendspits waren de problemen verholpen.
In de ochtend kreeg de NS ook tussen Sittard en Heerlen te kampen met een probleem. Daar was sprake van een wisselstoring. Reizigers moesten rekening houden met vertragingen tot een uur. Tussen Heerlen en Nuth reden enige tijd bussen in plaats van treinen. De NS adviseerde doorgaande reizigers om om te rijden via Maastricht.
Later op de ochtend brak tussen Vught en Boxtel een bovenleiding. Daardoor ligt het treinverkeer daar stil. De vertragingen kunnen oplopen tot een uur. Tussen Den Bosch en Eindhoven rijden snelbussen. Tussen Den Bosch en Boxtel pendelen bussen die ook het tussenliggende station Vught aandoen. Reizigers kunnen ook omrijden via Tilburg. De bovenleiding is waarschijnlijk pas vrijdagavond weer gemaakt.
Vrijdagmiddag ging net als in de ochtendspits bij Abcoude, opnieuw een trein kapot, dit keer tussen Driebergen–Zeist en Maarn. Dit euvel leidde tot vertragingen en uitval van treinen op de trajecten Utrecht–Arnhem en Utrecht–Rhenen. De problemen daar zijn inmiddels opgelost.
Donderdag kampte de NS ook al met tegenslag op verschillende trajecten. Boosdoeners waren blikseminslag en kapotte isolatieapparatuur die leidden tot forse vertragingen.