Media zien inkomsten advertenties stijgen
AMSTERDAM (ANP) - De advertentie-inkomsten van de Nederlandse media zijn voor het eerst in vier jaar weer gestegen. In totaal kwamen de nettoreclamebestedingen in de media in 2005 uit op 4,3 miljard euro. Dat is 1,6 procent meer dan in het jaar daarvoor.
Met de stijging zijn de inkomsten terug op het niveau van het topjaar 2000, aldus Nielsen Media Research woensdag. Volgens het informatieonderzoeksbureau is de stijging vooral toe te schrijven aan het herstel van de economie.Vorig jaar hadden alleen dagbladen en vak- en publieksbeurzen nog te maken met een daling van advertentie-inkomsten. De terugloop bij de kranten bedroeg 1,8 procent en was aanmerkelijk geringer dan de jaren daarvoor. In 2004 liepen de inkomsten nog met 5,2 procent terug en in 2003 zelfs met 8,1 procent. Bij televisie eindigde de teller op een plus van 3 procent. Die stijging was mede te danken aan de komst van John de Mols zender Talpa.
In 2005 verschenen er 72 nieuwe publiekstijdschriften op de markt. In deze branche namen de reclamebestedingen toe met 2,2 procent. De vak- en managementbladen noteerden een plus van 1,6 procent. Zij profiteerden onder andere van een toename van het aantal personeelsadvertenties.
Grootste stijger was internet. De advertenties, buttons en banners namen toe met bijna 50 procent. Dat is exclusief de advertenties via de zoekmachines. Die inkomsten worden door Google en marktgenoten niet bekendgemaakt.
Igor Beuker, voorzitter van IAB Nederland (de brancheorganisatie voor onlineadverteerders) schat de totale onlinebestedingen in 2005 op 170 miljoen euro. Voor dit jaar verwacht hij dat ze groeien tot 220 à 230 miljoen euro, waarmee ze die van radio zouden evenaren. „Het gaat hard. In de Verenigde Staten bedroeg de omzet in het eerste kwartaal 3,9 miljard dollar, tegen 2,8 miljard dollar het jaar daarvoor. Dat is een toename van 40 procent. Die groei is hier hoogstwaarschijnlijk volgend jaar te zien. Tot nu toe loopt Nederland ten opzichte van de VS precies een jaar achter.”