Economie

Snacks van Mekkafood zijn Koranproof

NETTETAL/KALDEKIRCHEN - Waar velen het stijgende aandeel van allochtonen in Europa met argusogen aanschouwen, zien de Hollanders Wouter van Eeuwijk en Wim Snijders volop kansen in deze „groeimarkt.” Sinds 1993 richt het duo zich met Mekkafood op moslims met trek in een hartige snack.

Marcel ten Broeke
30 May 2006 08:40Gewijzigd op 14 November 2020 03:48
NETTETAL/KALDEKIRCHEN – Mekkafood richt zich sinds 1993 met halal diepvriessnacks op moslims met trek in een hartige snack. Maar ook de autochtone consument weet de „oriëntaalse smaak” van zijn producten steeds meer te waarderen, zegt adjunct directeur
NETTETAL/KALDEKIRCHEN – Mekkafood richt zich sinds 1993 met halal diepvriessnacks op moslims met trek in een hartige snack. Maar ook de autochtone consument weet de „oriëntaalse smaak” van zijn producten steeds meer te waarderen, zegt adjunct directeur

„Kijk”, zegt Snijders terwijl hij demonstratief een propje op de uiterst propere vloer werpt. „Dit valt op. Toch? En weet je waarom? Omdat het hier verder brandschoon is. Ligt er meer troep op de grond, dan wordt er niets meer opgeruimd en is het einde zoek.”Het is er de adjunct-directeur van Mekkafood duidelijk veel aan gelegen dat alles spic en span oogt in het uit 2000 stammende pand in het Duitse Nettetal/Kaldekirchen, letterlijk op een steenworp afstand van Venlo. Er moet, bij wijze van spreken, elk willekeurig moment van de dag plotsklaps een imam aan de poort kunnen staan. Snijders: „Ik moet erop kunnen vertrouwen dat ik iedereen te allen tijde kan ontvangen.”

Imams kreeg het bedrijf in het verleden overigens regelmatig op bezoek. Toen Mekkafood in 1993 in Venlo van start ging, moest de markt voor halal snacks nog stevig worden „ontgonnen”, legt Snijders uit. „Tropenjaren waren het. We hadden een product dat uitermate geschikt was voor moslims, maar we moesten hun vertrouwen winnen. Bloed, zweet en tranen heeft dat gekost. Als twee blanke jongens hadden we wat dat betreft natuurlijk een enorme achterstand. Heel wat imams zijn hier op bezoek geweest om te controleren of alles wel geschiedde volgens de wetten van de Koran. Wat dat betreft is elke moskee een gemeenschap op zich.”

Mekkafood produceert en verkoopt diepvriessnacks die zijn bereid volgens strengislamitische regels en dus halal (Arabisch voor geoorloofd) zijn. Het vlees -80 procent kip, de rest rund- en lamsvlees- betrekt het bedrijf bij islamitische slagers. Snijders: „Zij moeten bijvoorbeeld altijd in de richting van Mekka slachten. Ook moet het dier, onder het uitspreken van de naam van Allah, met een scherp mes de keel worden doorgesneden. Pas wanneer al het bloed is weggevloeid, is het vlees halal.”

Het bedrijf levert de hamburgers, frikadellen, kip-nuggets, Turkse pizza’s en andere diepgevroren lekkernijen hoofdzakelijk aan zo’n 6000 Turkse en Marokkaanse buurtwinkeltjes in Duitsland, Nederland en België. Verkoop heeft daar plaats vanuit diepvriezers die Mekkafood in bruikleen ter beschikking stelt, aldus Snijders. „Toen we van start gingen was al snel duidelijk dat de winkeleigenaren interesse hadden in ons product. Het probleem was echter dat er in hun winkeltjes geen vrieskist te vinden was. Die zijn wij toen maar gaan leveren.”

Behalve de doorgaans kleine islamitische buurtwinkeltjes belevert Mekkafood in toenemende mate grote retailketens. Zo liggen de halal snacks -„een fractie duurder dan die van Mora”- in Nederland inmiddels in de vriezer bij winkels van C1000, Edah, Super de Boer en Konmar. Met marktleider Albert Heijn is Mekkafood nog in gesprek, maar Snijders heeft er alle vertrouwen in dat de halal snacks ook daar binnen afzienbare tijd te koop zijn.

„In principe bewerken we de enige groeimarkt die er nog bestaat. Moslims krijgen relatief veel meer kinderen dan autochtone gezinnen en bovendien geven ze meer geld uit aan eten.” Toch weet ook de autochtone consument de „oriëntaalse smaak” van zijn producten steeds meer te waarderen, zegt Snijders. „Dat is ook duidelijk een voordeel, moslim of niet-moslim: iedereen mag ons product eten.”

Ondanks dat Snijders zelf niet het islamitische geloof is toegedaan, merkt de adjunct-directeur wel dat zijn werk zijn eetpatroon de laatste jaren veranderd heeft. „Varkensvlees komt er bij mij niet meer in. Dat heeft toch een wat vreemde bijsmaak en een nare geur. Vies gewoon. Maar van een kipfrikadel met mayonaise kan ik echt genieten.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer