Rome doet roman in de ban
APELDOORN - Waarom raken mensen teleurgesteld tijdens hun vakantie? Omdat ze zichzelf meenemen. Die wijsheid troffen vwo’ers woensdag aan in hun examen Duits.
Reizen is een kunst. Daarover ging een van de dertien teksten bij Duits 1,2. Volgens de Apeldoornse Fruytierdocent P. Kuiper „allemaal leuke verhalen.” Hij somt op: een tekst over ADHD, over slank worden, over de altijd aanwezige competitie tussen Nederland en Duitsland en zelfs over het positieve van vasten. Dat laatste vond Kuiper opmerkelijk. „Vasten maakt je bewust van bepaalde waarden in het leven. Het leert je kritisch nadenken over jezelf.” Hij knikt goedkeurend. „Mooie onderwerpen.”Nog een opvallende tekst? Nummer 11: ”Zeloten als Zensoren”. Over een lijst van verboden boeken. Wat blijkt? „De Roomse Kerk verbiedt eigenlijk de hele wereldlijke literatuur”, zegt Kuiper. „Van Machiavelli tot ”De drie musketiers”.” Anders gezegd: Rome doet de roman in de ban. Ook leerlingen reageren enthousiast. Nienke vond de teksten „wel lollig.” Henk, stralend: „Ik mag een 3,3 halen.”
Havisten deden woensdagmorgen Frans 1,2. „Beetje moeilijk.” „Lastig.” „Tijd tekort.” De eerste reacties zijn niet bijster positief. Deborah: „’t Was ijskoud in de zaal. Ik ben naar de wc geweest en moest gelijk weer.” Of ze nu met z’n allen achter internet gaan voor de antwoorden? „Alsjeblieft niet. Zenuwslopend.”
D. J. Roestenburg, leraar Frans, vond de teksten „heel gevarieerd.” Wel heeft hij kritiek op de bronnen. „Zeven van de twaalf teksten kwamen uit hetzelfde Franse jongerenblad, Phosphore. Dat vind ik niet sterk.” Maar de onderwerpen bevallen hem: over mobieltjes en camera’s, over het gebruik van mummies voor medicijnen en over het plaatsen van menselijke silhouetten op gevaarlijke plaatsen langs de weg. „Heel aardig.” Ook de variatie in lengte heeft zijn instemming: „Zeven korte, vijf lange teksten. Mooie verdeling.”
Vmbo’ers hadden woensdagmorgen Frans (kaderberoepsgerichte leerweg) en muziek (gemengde en theoretische leerweg). Beide vakken werden niet afgenomen op de Fruytier.
’s Middags stond voor het vmbo biologie op het rooster. „Redelijk makkelijk”, reageert Kees. Hij heeft er dik vier uur aan geleerd. „Dat is veel voor mijn doen.” Het examen ging over dieren, planten en het menselijk lichaam. Niet over chromosomen, maar dat vond Kees niet erg. „Lastig onderwerp.”
Janneke zucht. „Ik ben tot het laatste blijven zitten.” Lisanne: „Het was heel lastig. Ze stelden de vragen precies in een andere vorm. En te veel open vragen.” Aan de leraren heeft ze een vriendelijk verzoek: „Misschien kunnen ze iets minder heen en weer schuifelen. Dat leidt af.”
Bioleraar J. Korpershoek reageert optimistisch op het examen voor de gemengde/theoretische leerweg: „De leerlingen konden echt alle vragen maken, als ze tenminste geleerd hadden.” Bij vraag 12 ging het over twee tarwerassen: Drifter en Ritmo. Leerlingen moesten een werkplan maken waarmee je kunt onderzoeken welk van de twee rassen een grotere opbrengst oplevert. „Creatieve vraag”, oordeelt Korpershoek.
Het examen voor de kaderberoepsgerichte leerweg vond hij „naar verhouding te moeilijk.” „Negentien van de 44 vragen waren hetzelfde als bij het examen voor de gemengde/theoretische leerweg. Ook het bijlageboekje kwam sterk overeen. Ik vind dat niet heel netjes. Er had meer variatie in moeten zitten.”
Vwo’ers deden ’s middags economie. Maarten: „Ik heb raar lopen doen. Een hoop gekrast, opnieuw begonnen, toen ging het beter.” Hugo had last van een nat zitvlak. „Is al vaker gebeurd. De examens duren te lang.” Wat hij daar persoonlijk aan doet? „Gewoon eerder stoppen.” Verder zijn de mannen tevreden. „Het loopt wel los met economie.”
Havisten sloten de dag af met scheikunde. Docent W. A. Bazen: „Heel evenwichtig, niet moeilijk, weinig rekenwerk, geen verrassingen. Dit moet te doen zijn voor alle leerlingen. Ik schat het iets makkelijker in dan vorig jaar.” Liefhebbers van sterke drank kwamen ruim aan hun trekken. Opdracht 2 ging over de vraag: Wilt u water, wijn, melk of bier? Opdracht vijf bevatte negen vragen over bier.
Kijk voor meer examennieuws op Yord.nl.